[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1396، شماره 22 1396 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 50-43 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش‌ خودکارآمدی بر عزت نفس و انگیزش پیشرفت زنان معلول بهزیستی شهرستان خرم آباد
کلثوم کریمی نژاد1 ، لیلا منصوری 2، معصومه موحدی3 ، حسین حسینی4
1- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران.ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان. ایران ، L_mansouri@ymail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان.
4- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان.
چکیده:   (4345 مشاهده)

مقدمه: معلولیت جسمی بخشی از دامنه وسیع معلولیت‌ها است و به‌عنوان گروهی از معلولیت‌ها تعریف می‌شود که در آن فرد حداقل برای مدت شش ماه نتواند به‌طور موثری از اندام‌ها یا بخشی از اندام‌های خود استفاده نماید. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر عزت‌نفس و انگیزش پیشرفت در زنان معلول بهزیستی شهرستان خرم آباد بود. 
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌آماری این پژوهش شامل همه افراد معلول تحت پوشش بهزیستی شهرستان خرم آباد بود که از میان آن‌ها صد و بیست نفر از زنان به شیوه در دسترس انتخاب شدند و مقیاس عزت نفس و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. پس از اجرای پرسشنامه‌ها، بیست و چهار نفر از شرکت‌کنندگان، انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت نه جلسه نود دقیقه‌ای، هفته‌ای یک جلسه تحت درمان قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS20 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. 
نتایج: یافته‌های این مطالعه نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات آزمودنی‌های گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون وجود دارد. به‌عبارتی آموزش خودکارآمدی باعث افزایش نمرات عزت‌نفس و انگیزش پیشرفت زنان معلول در مرحله پس‌آزمون شده است.(001/>P)
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان بیان کرد که آموزش خودکارآمدی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر افزایش عزت‌نفس و انگیزش پیشرفت زنان معلول می‌باشد. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می‌شود که کاربرد آموزش خودکارآمدی به‌عنوان یکی از آموزش‌های درمانی مفید در جهت افزایش عزت‌نفس و انگیزش پیشرفت زنان معلول بیشتر مد نظر قرار گیرد. 

واژه‌های کلیدی: آموزش خودکارآمدی، عزت‌نفس، انگیزش پیشرفت، معلولیت
متن کامل [PDF 376 kb]   (2803 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/14 | پذیرش: 1397/4/31 | انتشار: 1397/4/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kariminejad K, Mansouri L, Movahedi M, Hosseini H. The Effectiveness of Self-Efficacy Training on Self-Esteem and Achievement Motivation in Women with Disabilities of Welfare Organization of Khoramabad City. Socialworkmag 2018; 6 (4) :43-50
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-312-fa.html

کریمی نژاد کلثوم، منصوری لیلا، موحدی معصومه، حسینی حسین. اثربخشی آموزش‌ خودکارآمدی بر عزت نفس و انگیزش پیشرفت زنان معلول بهزیستی شهرستان خرم آباد. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1396; 6 (4) :43-50

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-312-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1396، شماره 22 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660