1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، ma.maarefvand@uswr.ac.ir 2- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده: (7969 مشاهده)
مقدمه: غفلت از کودکان (رایج ترین نوع کودک آزاری) الگویی است از تأمین نشدن نیازهای اساسی کودک مانند عدم دریافت غذای کافی، پوشاک، بهداشت و مراقبت. بررسی بروز و شیوع غفلت فرایندی پیچیده است و به همین دلیل معمولاً در مورد آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. هدف، طراحی شاخصهای غفلت از کودکان در سطح اجتماعی، بهداشتی و آموزشی است. روش: این مطالعه به روش دلفی انجام شد. از مجموع 65 متخصص و فعال حوزهی کودکان که فرم دلفی برای آنها ارسال شده بود، 35 نفر نظرات خود را در ارتباط با موضوع تحقیق (شاخصهای غفلت کودکان و فرمولهای محاسبه) بیان کردند. در دور اول، از اعضا خواسته شده بود تا میزان موافقت خود را در مورد شاخصهای ارائه شده و چگونگی محاسبه آنها با اعداد یک تا ده اعلام نمایند و در دور دوم از شرکت کنندگان خواسته شد تا با توجه به نتیجه بدست آمده در مرحله اول میزان موافقت خود را با شاخصهای طراحی شده اعلام دارند. یافتهها: در مرحله اول بیش از 90 درصد پاسخ دهندگان با شاخصهای پیشنهادی موافق بودند و میانگین 9/77 و انحراف استاندارد 78/0 برای هر شاخص بدست آمد. در دور دوم نیز هر سه شاخص پیشنهاد شده با میانگین 9/77 و انحراف استاندارد 78/0 تأیید گردید. بحث و نتیجهگیری: سه شاخص طراحی شده در ابعاد بهداشتی، آموزشی و اجتماعی در صورتی که اطلاعات و شیوههای جمع آوری آنها از اعتبار زمانی و ابزاری برخوردار باشند، میتوانند وضعیت غفلت از کودکان را در جامعهی ایران نشان دهند. طراحی شاخصی که قادر باشد علاوه بر ابعاد منظور شده در شاخص فعلی بعد غفلت روانی را بسنجد میتواند در مطالعات آتی مد نظر قرار گیرد.