رابطه جو سازمانی با عملکرد شغلی مددکاران اجتماعی شهر تهران
|
عاطفه حسینی1، سید رضا جوادیان1، مهناز فرهمند2 |
1- دانشگاه یزد، یزد، ایران 2- علوم اجتماعی، دانشکددانشگاه یزد، یزد، ایران. |
|
چکیده: (4019 مشاهده) |
مقدمه: امروزه یکی از مباحثی که در حوزه مطالعات مربوط به مددکاران اجتماعی مطرح است، عملکرد شغلی آنها میباشد، و از آنجایی که جو سازمانی میتواند از عوامل اثرگذار بر عملکرد شغلی باشد در این پژوهش، بررسی رابطه جو سازمانی با عملکرد شغلی مددکاران اجتماعی مدنظر قرار گرفته است.
روش: روش بررسی، توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد سی صد و بیست و پنج نفر از مددکاران اجتماعی شاغل در شهر تهران در سال 1396 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون و جو سازمانی ساسمن و دیپ استفاده شد. اطلاعات بهدست آمده نیز با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، تیمستقل و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که عملکرد شغلی مددکاران اجتماعی بالاتر از حد متوسط مقیاس است. همچنین بین جو سازمانی و تمام مولفههای آن شامل وضوح و توافق هدف در سازمان، وضوح و توافق نقش در سازمان، رضایت از پاداش، رضایت و توافق بر رویهها، و اثربخشی ارتباطات با عملکرد شغلی مددکاران اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.(01/0>P)
در تحلیل رگرسیون نیز مشخص گردید که از میان مولفههای جو سازمانی، فقط مولفه اثربخشی ارتباطات است که قدرت پیشبینی تغییرات عملکرد شغلی دارد.(سیزده درصد)
سایر نتایج نشان داد که مددکاران زن، متاهل و مسنتر نسبت به مددکاران مرد مجرد و جوانتر عملکرد شغلی بهتری دارند.
بحث و نتیجهگیری: بهبود جو سازمانی و اثربخشی ارتباطات سازمانی، منجر به ارتقای عملکرد شغلی مددکاران اجتماعی در سازمان خواهد شد و در نتیجه کیفیت خدمات مددکاری اجتماعی افزایش خواهد یافت. |
|
واژههای کلیدی: جو سازمانی، عملکرد شغلی، مددکاران اجتماعی، ارتباط |
|
متن کامل [PDF 414 kb]
(2603 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/12/16 | پذیرش: 1397/6/17 | انتشار: 1397/1/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|