1- گروه مشاوره، دانشگاه بجنورد. 2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد. ، habarabadi@gmail.com 3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد.
چکیده: (2906 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان بیسرپرست بود. روش: در این پژوهش شبهآزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل نابرابر استفاده شده است. جامعهآماری پژوهش را کلیه دختران بیسرپرست و بدسرپرست ده تا بیست ساله ساکن در مرکز گلستان علی(ع) و سفره سخاوت از مراکز بهزیستی شهر مشهد در سال ۱۳۹۶ تشکیل داده است. از دخترانی که در پیشآزمون پرسشنامه هراس اجتماعی کانور۲۰۰۰ نمره بالایی کسب کرده بودند شانزده نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور غیر تصادفی هشت نفر از یک مرکز در گروه آزمایش و هشت نفر از مرکز دیگر در گروه کنترل قرار داده شدند. جلسات گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه آزمایش اجرا شد. برای گروه کنترل هیچ اقدامی صورت نگرفت. یک هفته پس از اتمام جلسات از هردو گروه آزمایش و کنترل پسآزمون گرفته شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در کاهش اضطراب اجتماعی و مولفههای آن از جمله اجتناب، ترس و علائم فیزیولوژیک موثر بوده است.[P<0/05] بحث و نتیجهگیری: با توجه به کارآیی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش اضطراب اجتماعی، بهنظر میرسد با استفاده از این نوع مداخله میتوان علائم اضطراب اجتماعی دختران نوجوان بیسرپرست را کاهش داد.
Pourfarahani M, Barabadi H A, Heidarnia A. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy in the Social Anxiety of Adolescent Orphan Girls. Socialworkmag 2020; 8 (4) :5-13 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-409-fa.html
پورفراهانی منیره، برآبادی حسین احمد، حیدرنیا احمد. اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان بیسرپرست. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1398; 8 (4) :5-13