[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393، شماره 10 1393 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 47-39 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای هوش هیجانی بین دختران نوجوان در خانواده و در مراکز شبه خانواده شهر تهران
ملیحه عرشی1 ، معصومه صیاد 2، عذرا فرمانی1
1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، su.sayad93@yahoo.com
چکیده:   (10427 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه ای هوش هیجانی بین دختران نوجوانی که در خانواده و در مراکز شبه خانواده بهزیستی در شهر تهران زندگی می‌کنند، می‌باشد. روش‌: این پژوهش با استفاده از روش مطالعه علی‌مقایسه‌ای انجام گرفته است و هوش هیجانی را در دو گروه دحتران خانواده و مراکز شبه خانواده مقایسه می‌کند. نمونه آماری را دختران نوجوان ساکن 10 مرکز شبه‌خانواده شهر تهران بین 14 الی 18 سال که تعداد کل آن‌ها در زمان تحقیق، 46 نفر بود تشکیل داده اند. به علت محدودیت تعداد افراد جامعه از روش تمام‌شماری برای انتخاب نمونه استفاده شده است. نمونه‌آماری گروه مقایسه‌ این پژوهش 70 نفر از دختران نوجوان 14 تا 18 سال شهر تهران می‌باشند که به روش نمونه‌گیری مضاعف انتخاب و  دو گروه از لحاظ سن همگن شدند. در این پژوهش ابزار اندازه‌گیری هوش هیجانی پرسشنامه‌ی بار-ان (1998) می‌باشد که توسط سموعی و همکاران (1382) در ایران هنجاریابی شده است. نتایج: دختران مراکز شبه‌خانواده با دختران در خانواده در خرده مقیاس‌های حل مسئله، احساس خوشبختی، استقلال، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، روابط بینفردی، خوش‌بینی، همدلی و خود ابرازی تفاوت‌های معناداری داشتند، اما در شاخص تحمل فشار تفاوت معناداری نداشتند. بحث و نتیجه‌گیری: در این پژوهش، میزان کل هوش هیجانی در دختران مراکز شبه‌خانواده به طور معناداری پایین‌تر از دختران خانواده می‌باشد. مولفه‌های هوش‌هیجانی و مهارت‌های شناخت و کنترل احساس از طریق آموزش قابل ارتقاء می‌باشند. بنابراین برنامه‌ریزی در این راستا می‌تواند به دختران ساکن در شبه‌خانواده برای کیفیت زندگی مطلوب‌تر کمک نماید.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، مراکز شبه خانواده، خانواده، بار-ان.
متن کامل [PDF 315 kb]   (4749 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/20 | پذیرش: 1393/9/13 | انتشار: 1394/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arshi M, Sayad M, Farmani O. A comparative study of emotional intelligence among adolescent girls in the family and in the foster care institution in Tehran. Socialworkmag 2014; 3 (3) :39-47
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-41-fa.html

عرشی ملیحه، صیاد معصومه، فرمانی عذرا. بررسی مقایسه ای هوش هیجانی بین دختران نوجوان در خانواده و در مراکز شبه خانواده شهر تهران. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1393; 3 (3) :39-47

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-41-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1393، شماره 10 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660