1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، su.sayad93@yahoo.com
چکیده: (10427 مشاهده)
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه ای هوش هیجانی بین دختران نوجوانی که در خانواده و در مراکز شبه خانواده بهزیستی در شهر تهران زندگی میکنند، میباشد. روش: این پژوهش با استفاده از روش مطالعه علیمقایسهای انجام گرفته است و هوش هیجانی را در دو گروه دحتران خانواده و مراکز شبه خانواده مقایسه میکند. نمونه آماری را دختران نوجوان ساکن 10 مرکز شبهخانواده شهر تهران بین 14 الی 18 سال که تعداد کل آنها در زمان تحقیق، 46 نفر بود تشکیل داده اند. به علت محدودیت تعداد افراد جامعه از روش تمامشماری برای انتخاب نمونه استفاده شده است. نمونهآماری گروه مقایسه این پژوهش 70 نفر از دختران نوجوان 14 تا 18 سال شهر تهران میباشند که به روش نمونهگیری مضاعف انتخاب و دو گروه از لحاظ سن همگن شدند. در این پژوهش ابزار اندازهگیری هوش هیجانی پرسشنامهی بار-ان (1998) میباشد که توسط سموعی و همکاران (1382) در ایران هنجاریابی شده است. نتایج: دختران مراکز شبهخانواده با دختران در خانواده در خرده مقیاسهای حل مسئله، احساس خوشبختی، استقلال، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، روابط بینفردی، خوشبینی، همدلی و خود ابرازی تفاوتهای معناداری داشتند، اما در شاخص تحمل فشار تفاوت معناداری نداشتند. بحث و نتیجهگیری: در این پژوهش، میزان کل هوش هیجانی در دختران مراکز شبهخانواده به طور معناداری پایینتر از دختران خانواده میباشد. مولفههای هوشهیجانی و مهارتهای شناخت و کنترل احساس از طریق آموزش قابل ارتقاء میباشند. بنابراین برنامهریزی در این راستا میتواند به دختران ساکن در شبهخانواده برای کیفیت زندگی مطلوبتر کمک نماید.
Arshi M, Sayad M, Farmani O. A comparative study of emotional intelligence among adolescent girls in the family and in the foster care institution in Tehran. Socialworkmag 2014; 3 (3) :39-47 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-41-fa.html
عرشی ملیحه، صیاد معصومه، فرمانی عذرا. بررسی مقایسه ای هوش هیجانی بین دختران نوجوان در خانواده و در مراکز شبه خانواده شهر تهران. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1393; 3 (3) :39-47