1- دانشگاه پیام نور ، a.gholami1359@gmail.com 2- دانشگاه شهید چمران
چکیده: (8732 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی زنان مطلقه انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری کلیه زنان مطلقه شهرستان لامرد بودند که از آنان دعوت بعمل آمده بود تا برای شرکت در کلاسهای آموزشی به هسته مشاوره و شبکه های بهداشت شهرستان مراجعه کنند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین زنان مطلقه (پس از کسب موافقت از آنها بمنظور شرکت کردن درجلسات پژوهش)، سی نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا برای هر دو گروه پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر تکمیل گردید. سپس برای گروه آزمایش هشت جلسه آموزش هوش هیجانی اجرا شد و در نهایت، پس آزمون نیز اجرا و نتایج با استفاده از آزمون های آماری با هم مقایسه شدند.نتایج : نتایج نشان داد آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی زنان مطلقه تاثیر گذاشته و باعث کاهش علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب آنان شده است. همچنین بر اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی نیز تاثیر معناداری داشته است. بحث و نتیجه گیری: آموزش هوش هیجانی روش مناسبی جهت افزایش سلامت عمومی زنان مطلقه است. با علم به شیوع بالای طلاق و تبعات روانی- اجتماعی آن پیشنهاد می شود از این روش برای کاهش پیامدهای روحی روانی طلاق،افزایش سلامت عمومی و درمان دیگر مشکلات و مسائل آنان به کار گرفته شود.
gholami A, BESHLIDEH K. Effects of Emotional Intelligence on General Health of Divorced Women. Socialworkmag 2015; 3 (4) :28-39 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-42-fa.html
غلامی علی، بشلیده کیومرث. اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی زنان مطلقه. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1393; 3 (4) :28-39