1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان ، adibfaezeh@yahoo.com 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده: (3795 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه کسب سازگاری اجتماعی یکی از مهمترین مسائل در دوره نوجوانی است، بیاهمیتی به این موضوع میتواند منشا بسیاری از مشکلات شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان گروهی با رویکرد پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر بود. روش: در این پژوهش نیمهآزمایشی از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعهآماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول در سال تحصیلی 1397-1396 مدارس شبانه روزی شهرستان اراک تشکیل دادهاند. نمونه این پژوهش شامل سی دانشآموز دختر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. هرگروه به تفکیک شامل پانزده نفر بود. رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه آزمایشی طی دو ماه و هفتهای یک بار اجرا شد. در این پژوهش از آزمون سازگاری اجتماعی کالیفرنیا استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین نمرات پسآزمون در دو گروه آزمایشی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای حاصل از این پژوهش بیانگر تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش سازگاری اجتماعی دختران دانش آموزاست. بحث و نتیجهگیری: بر اساس شواهد این پژوهش، میتوان نتیجهگیری کرد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد مداخلهای موثر است و میتوان از آن برای ارتقاءسازگاری اجتماعی دانشآموزان استفاده کرد.
Adibnia F, Vesal M. The Effectiveness of Group-Based Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Social Adjustment of Female Students. Socialworkmag 2019; 8 (3) :5-11 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-456-fa.html
ادیب نیا فائزه، وصال مینا. تاثیر درمان گروهی پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1398; 8 (3) :5-11