1- دانشگاه علم و هنر یزد 2- دانشگاه آزاد اسلامی ، s.vaziri@iauyazd.ac.ir
چکیده: (3248 مشاهده)
مقدمه: خلاقیت و خودکارآمدی از ویژگیهای مهم دوران کودکی محسوب میشود و بازی میتواند یکی از راههای بهبود آنها باشد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی بازیهای وانمودی بر خودکارآمدی و خلاقیت کودکان بدسرپرست و بیسرپرست شهرستان کرج انجام شد. روش: در این پژوهش نیمهآزمایشی از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهآماری را کلیه کودکان هفت تا دوازده ساله تحت حمایت سازمان بهزیستی شهر کرج که بهدلیل بیسرپرستی و بدسرپرستی در دو مرکز مهر یکتا و دست مهربان مادر نگهداری میشدند تشکیل داده است. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند سی کودک انتخاب و در دو گروه پانزده نفره جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان موریس2001 و پرسشنامه خلاقیت تورنس1984، آزمون تفکرخلاق فرمA-تصویری استفاده شد. هشت جلسه بازی درمانی وانمودی برای گروه آزمایش ارایه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری و یک متغیری و نرم افزار Spss20 استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد در میانگین نمرات خلاقیت و خودکارآمدی و مولفههای آنها در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معنیدار وجود دارد.(0/05>P) بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که بازیهای وانمودی توانسته بر خلاقیت و خودکارآمدی کودکان بیافزاید. لذا از بازیهای وانمودی میتوان بهعنوان روشی مناسب در جهت بهبود شاخصهای سلامت ذهنی و روانی، خلاقیت و خودکارآمدی کودکان بدسرپرست و بیسرپرست استفاده کرد.
Zakizadeh M, Vaziri S, Saiedmanesh M. The Effectiveness of Pretend Plays on the Self-Efficacy and Creativity of Parentless Children and Children with Neglectful Parenting. Socialworkmag 2020; 9 (2) :15-22 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-459-fa.html