[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1398، شماره 27 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 44-35 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی لگودرمانی بر رابطه مادر با کودک ناشنوای پیش‌دبستانی
محمد عاشوری 1، مهدیه سفری2
1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان. ، m.ashori@edu.ui.ac.ir
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان.
چکیده:   (3157 مشاهده)
مقدمه: لگو درمانی یکی از برنامه‌های مداخله‌ای است که باعث بهبود قابل توجه برقراری ارتباط کودکان ناشنوا و مراقبان آن‌ها می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی لگو درمانی بر رابطه مادر با کودک ناشنوای پیش‌دبستانی در شهر اصفهان بود.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش بیست و چهار کودک ناشنوای پیش‌دبستانی چهار تا شش ساله شرکت داشتند. آزمودنی‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر کودک آوا انتخاب شدند. آن‌ها به دو گروه دوازده نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه لگو درمانی را در هشت جلسه چهل و پنج دقیقه‌ای دریافت کردند، درحالی‌ که به گروه شاهد این نوع آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده‌ شده در این پژوهش مقیاس رابطه والد کودک پیانتا بود. اطلاعات به‌دست آمده از هر دو پرسشنامه‌ در قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌ افزارSPSS24 تحلیل شدند.
نتایج: نتایج بیانگر اثر معنادار لگو درمانی بر همه خرده‌مقیاس‌های رابطه مادر با کودک ناشنوا بود. همچنین لگو درمانی تاثیر معناداری بر خرده‌مقیاس‌های تعارض، نزدیکی و وابستگی مادران با کودکان ناشنوا داشت.
بحث و نتیجه‌گیری: لگو درمانی باعث بهبود رابطه مادر با کودک ناشنوای پیش‌دبستانی شد. در واقع، لگو درمانی از طریق بازی و ایجاد موقعیت‌ها و فرصت‌های خلاق برای برقراری ارتباط موجب بهبود رابطه مادر با کودک ناشنوا می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود از برنامه‌ لگو درمانی برای بهبود رابطه مادران با فرزندان ناشنوایشان استفاده شود و این برنامه در مراکز آموزش کودکان ناشنوای پیش‌دبستانی مورد استفاده قرار گیرد. 
واژه‌های کلیدی: لگو درمانی، رابطه مادر با کودک، کودکان ناشنوا
متن کامل [PDF 407 kb]   (1936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/13 | پذیرش: 1398/2/12 | انتشار: 1398/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashori M, safari M. Effectiveness of LEGO Therapy on the Mother-Child Relationship of Preschool Deaf Children. Socialworkmag 2019; 8 (1) :35-44
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-469-fa.html

عاشوری محمد، سفری مهدیه. اثربخشی لگودرمانی بر رابطه مادر با کودک ناشنوای پیش‌دبستانی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1398; 8 (1) :35-44

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-469-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1398، شماره 27 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645