1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، hamidi.f@gmail.com 2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده: (3245 مشاهده)
مقدمه: کار کودکان در خیابان، در پایتختها و بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، بهویژه درکشورهای درحال توسعه، مشکلی جدی است. این کودکان بهدلیل شرایط کار و زندگی در خیابان، در معرض پیامدهای نامطلوب سلامت جسمی، روانی، جنسی و خطرهای اجتماعی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اضطراب کودکان کار انجام شده است. روش: این پژوهش، مطالعهای نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل همه دانشآموزان مدارس کودکان کار بین سنین هشت تا یازده ساله بودند که بهطور تصادفی دو مدرسه از بین مدارس کودکان کار در تهران انتخاب شدند. پانزده نفر از این کودکان بهعنوان گروه آزمایش از یک مدرسه و پانزده نفر دیگر بهعنوان گروه گواه همتاسازی و انتخاب شدند. پس از اجرای پیشآزمون، متغیر مستقل “بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری در هفده جلسه شصت دقیقهای بهصورت گروهی روی گروه آزمایش اعمال شد، اما گروه کنترل روش درمانی را دریافت نکردند. پس از آن در هر دو گروه آزمایش و کنترل، پسآزمون با استفاده از پرسشنامه اضطراب اسپنس1997 بهاجرا درآمد. نتایج: در ابتدا مفروضههای عادی بودن و همگنی واریانسهای متغیرها ارزیابی شد. آزمون کلموگروف اسمیرنوف حاکی از آن بود که همه متغیرها، عادی هستند.(0/01≥P) آزمون باکس فرض همگنی واریانس کوواریانس را تایید کرد. بنابراین مفروضههای آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری برقرار است و میتوان برای تجزیه و تحلیل دادهها از این آزمون آماری استفاده کرد. یافتهها در پایان نشان داد؛ بازی درمانی شناختی رفتاری سبب بهبود سطح اضطراب در کودکان کار میشود.(01/0≥P) میزان تفاوت نمرات گروه آزمایش و کنترل یا اندازه تاثیر روش بازی درمانی نیز در پسآزمون سطح اضطراب چهارصد و پنجاه و هفت هزارم است؛ بدین معنی که بیش از چهل و پنج درصد واریانس نمرات کل باقی مانده، متاثر از بازی درمانی بوده است. بحث و نتیجهگیری: ازآنجا که بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی رفتاری، در کمک به کودکان و کنترل سطح اضطراب آنها موثر است و آنها را در راستای یادگیری در زمینههای مختلف یاری میدهد، از این رو به مربیان، روان درمانگران و متولیان آموزش و پرورش توصیه میشود با همیاری، حمایت روانی کودکان و انعطاف نظام آموزشی رسمی برای کودکانی که به کار اشتغال دارند، دسترسی آسانتر آنان به آموزش و پیشگیری از ورود کودکان به بازار کار را تسهیل نمایند.
Hamidi F, Ebrahim Damavandi M, Saberi Foojerdi M. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Play Therapy on the Anxiety of Labor Children. Socialworkmag 2020; 9 (2) :33-23 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-534-fa.html