1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، m.zabihi.2005@gmail.com
چکیده: (3179 مشاهده)
مقدمه: کارورزی روش اساسی برای آشنایی دانشجویان مددکاری اجتماعی با نقش حرفهای خود میباشد. از ایـن رو انتخـاب روشهـای آموزشی که فرصت تعامل فرد با محیط و کسب تجربه در موقعیتهای واقعـی را فـراهم نماید، ضرورت دارد. هدف از این مقاله گزارش نحوه سرپرستی دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی در کارورزی، سرپرستی مطابق الگوی سرپرستی موقعیتی و نظریه سازندهگرایی ویگوتسکی است که از نگاه سرپرست مستقیم فیلد و دانشجوی کارورزی سرپرستی بیان شده است. گزارش مورد: بهمنظور آموزش کارورزی سرپرستی در مددکاری اجتماعی، سرپرست فیلد آموزش را در سه مرحله فعالیتهای پیش از عمل آموزش، فعالیتهای حین عمل آموزش و فعالیتهای پس از عمل آموزش طراحی کرد. در مرحله فعالیتهای پیش از عمل، ابتدا گزینش اهداف کلی و تعیین ویژگیهای ورودی بر اساس تکنیک تحلیل تکلیف صورت گرفت و سپس سنجش آغازین انجام شد. اهداف تعیین شده و نتایج حاصل از سنجش آغازین، مبنای تدوین طرح درس قرار گرفت. فعالیتهای حین عمل آموزش به سه مرحله مشاهدهای، مشارکتی و تفویضی تقسیم شد و دانشجو بر اساس موفقیت در سنجش تکوینی هر مرحله، مرحله بعد را آغاز مینمود. مرحله فعالیتهای پس از عمل نیز شامل سنجشهای تکوینی، خودارزیابی و ارزشیابی نهایی براساس قرارداد اولیه بود. بحث و نتیجهگیری: رویکرد یادگیرنده محور یک رویکرد زیربنایی در آموزش عملی سرپرستی در مددکاری اجتماعی است که دانشجو را در تلفیق هرچه بهتر نظریه در عمل یاری میرساند و امکان آموزش ابعاد مختلف سرپرستی را فراهم میسازد.
Ehsani M, Zabihi Poursaadati M. Supervision Training in Social Work A Report of an Educational Activity. Socialworkmag 2019; 8 (1) :53-66 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-565-fa.html
احسانی منا، ذبیحی پورسعادتی مریم. آموزش سرپرستی در مددکاری اجتماعی گزارش یک فعالیت آموزشی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1398; 8 (1) :53-66