[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1401، شماره 42 1401 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 55-46 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر با کم‌توانی ذهنی
مرضیه نامورنژاد1 ، قربان همتی علمدارلو 2
1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز ، ghemati@shirazu.ac.ir
چکیده:   (842 مشاهده)
مقدمه: به‌طور کلی، مشکل در سازگاری اجتماعی کودکان کم‌‌توان ذهنی، بر پذیرش آن‌ها توسط افراد جامعه تاثیر منفی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر با کم‌توانی‌ذهنی انجام شد. 
روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی و دارای طرح پیش‌آزمون‌-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌آماری این پژوهش دانش‌آموزان پسر با کم‌توانی ‌ذهنی شهر جهرم در سال تحصیلی 1397-1396 بودند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم سی نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند، در هرگروه پانزده نفر. از هر دو گروه پیش‌آزمون به‌عمل آمد و گروه آزمایش آموزش مهارت‌های زندگی را در پانزده جلسه دریافت کردند، درحالی‌که برای گروه کنترل این آموزش انجام نشد. در پایان برای هر دو گروه پس‌آزمون اجرا شد. برای سنجش سازگاری اجتماعی از مقیاس سازگاری اجتماعی برای کودکان و نوجوانان جان و همکاران1987 استفاده شد. داده‌های با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک‌متغیره آنکووا و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مانکووا تحلیل شدند. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزارآماری SPSS22 استفاده شد.
نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات پس‌آزمون سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش به‌طور معنی‌داری(01/0>P) افزایش‌یافته است. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمرات پس‌آزمون خرده‌مقیاس‌های سازگاری اجتماعی از جمله عملکرد مدرسه، عملکرد اوقات فراغت، روابط با همسالان و عملکرد خانه در گروه آزمایش به‌طور معنی‌داری(01/0>P) افزایش‌یافته است. 
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها بیانگر اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر با کم‌توانی‌ ذهنی بود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان با کم‌‌توانی ذهنی برای والدین، معلمان، مربیان، روانشناسان و مددکارانی که با کودکان کم‌‌توان ذهنی سروکار دارند، طراحی و برگزار شود.
واژه‌های کلیدی: سازگاری اجتماعی، مهارت‌های زندگی، دانش‌آموزان، کم‌توانی‌ذهنی
متن کامل [PDF 515 kb]   (580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/21 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: دانشگاه شیراز هنوز کد اخلاق ندارد در صورت ضرورت تاییدی


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namvarnejad M, Hemati Alamdarloo G. The Effectiveness of Life Skills Training on Social Adjustment of Male Students with Intellectual Disability. Socialworkmag 2022; 11 (3) :46-55
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-594-fa.html

نامورنژاد مرضیه، همتی علمدارلو قربان. اثربخشی آموزش مهارت‌‌های زندگی بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر با کم‌توانی ذهنی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1401; 11 (3) :46-55

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-594-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1401، شماره 42 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4660