[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1401، شماره 41 1401 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 12-5 برگشت به فهرست نسخه ها
مداخلات مددکاری اجتماعی در کار با یک کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی گزارش مورد
محبوبه توکلی 1، ملیحه توکلی2
1- موسسه خیریه نیکوکاران حامی ، mahboobeh_tavakoli30@yahoo.com
2- موسسه خیریه نیکوکاران حامی
چکیده:   (557 مشاهده)
مقدمه: رابطه والد-کودک یکی از مهمترین رابطه‌هایی است که هر فرد در طول دوره زندگی خود تجربه می‌کند. این دوره نقش مهمی در تعیین شخصیت فرد در بزرگسالی ایفا می‌کند. به‌همین دلیل مداخله‌هایی برای آموزش والدین به‌منظور شکلگیری هر چه بهتر این رابطه و پیشگیری از آسیب احتمالی دوره بزرگسالی ضروری به‌نظر می‌رسد. هدف این مقاله، گزارش مداخله‌های مددکاری اجتماعی در کار با یک کودک مبتلا به نقص توجه و بیش‌فعالی به‌منظور کاهش مشکل کودک و آموزش غیرمستقیم آموزه‌ها به والدین برای بهبود نحوه تعامل با کودک و ایجاد دلبستگی ایمن بود. 
گزارش مورد: پارسا، نام کودک به دلیل حفظ حریم شخصی تغییر داده شده است- پسر شش ساله‌ای است که با تشخیص اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی به رغم بستری‌های مکرر در بیمارستان،  به دارو درمانی پاسخ نمی‌دهد و خانواده در برخورد با او دچار درماندگی شده است. مداخلات مددکاری اجتماعی با تاکید بر نظریه دلبستگی و با استفاده از رویکرد -شخص در محیط- باعث کاهش نشانه‌ها در کودک مورد مطالعه شد.
بحث و نتیجه‌گیری: مددکار اجتماعی در کار با این کیس، مداخله‌های خود را بر اساس نظریه دلبستگی انجام داد و سعی شد از این طریق آموزش‌های لازم به مادر و معلم کودک  داده شود. با توجه به تاثیرگذاری این رویکرد، می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد موثر به سایر متخصصان این حوزه پیشنهاد شود. البته در این راه، موانعی از جمله توجه صرف به دارودرمانی، مشارکت ندادن والدین در روند درمان، نداشتن نگاه سیستمی تیم درمان و آگاه نبودن آن‌ها به نقش مددکار اجتماعی وجود داشت که رفع آن‌ها می‌تواند در حصول نتایج بهتر موثر باشد. 
واژه‌های کلیدی: دلبستگی، کودک، والدین، مددکاری اجتماعی، اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی
متن کامل [PDF 375 kb]   (657 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/30 | پذیرش: 1400/3/11 | انتشار: 1401/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M, Tavakoli M. Social Work Intervention with a Child with Attention Deficit Hyperactivity Disorder A Case Report. Socialworkmag 2022; 11 (2) :5-12
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-671-fa.html

توکلی محبوبه، توکلی ملیحه. مداخلات مددکاری اجتماعی در کار با یک کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی گزارش مورد. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1401; 11 (2) :5-12

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-671-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1401، شماره 41 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645