1- دانشگاه تهران 2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران ، hajhosseini@ut.ac.ir
چکیده: (578 مشاهده)
پیشگفتار: مدرسه بهعنوان بافتار تربیتی فراهم آورنده تعاملات آموزشی، اجتماعی و عاطفی است و بر این اساس پژوهش حاضر باهدف شناسایی نقش تجربه تحصیلی در نگرش امیدوارانه دانشآموزان تحت سرپرستی بهزیستی صورت پذیرفت.
روش: پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناختی انجام شد و مطابق با آن بدون هیچگونه دخل و تصرف از سوی پژوهشگر به مطالعه عمیق پرداخته شد. مشارکتکنندگان شانزده دانشآموز، با دامنه سنی هشت تا چهارده سال مرکز نگهداری شهید ضرغامی (موسسه خیریه پژوهش حنان) بودند که به روش نمونهگیری هدفمند برگزیده شدند. گردآوری اطلاعات بهوسیله مصاحبه نیمهساختار یافته انجام پذیرفت و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. دادهها بر پایه رویکرد استراس و گلاسر، طبقهبندی و پردازش شدند. یافتهها در سه بعد تجربه تحصیلی و نگرش به مدرسه، تجربه تحصیلی و امید به آینده، تجربه زیسته و امید به آینده دستهبندی شدند.
یافتهها: یافتهها گویای نقش موثر مدرسه در ساخت نگرش امیدوارانه به تحصیل و شغل در آینده است، تحصیل انگیزه پیشرفت را فراهم کرده و افراد آن را عاملی برای رسیدن به شغل و جایگاه اجتماعی، ارتباط با افراد از جمله معلم و همسالان و مستقل شدن در آینده میدانند. همچنین در نگرش دانشآموزان تحت سرپرستی بهزیستی مدرسه فرصت اجتماعی دوستیابی است.
پیآمد: تعاملات آموزشی با معلمان توانسته است منجر به تعلق عاطفی در دانشآموزان شود و تجربه تحصیلی در مدرسه بهمنزله راهی برای رسیدن به اهداف و آرزوها و جبران کاستیها در زندگی قلمداد گردد.
Emadizadeh M, Hajhosseini M. School Experience and Hope in Welfare-Supervised Students: A Qualitative Study. Socialworkmag 2023; 12 (3) :17-29 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-769-fa.html
عمادیزاده مینا، حاجحسینی منصوره. تجربه تحصیلی در مدرسه و امید در دانشآموزان تحت سرپرستی بهزیستی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1402; 12 (3) :17-29