[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395، شماره 17 1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 27-20 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزند پروری مثبت بر خودکارآمدی والدگری و مشکلات رفتاری کودکان در زنان سرپرست خانوار شهر یزد
سیدمسعود دهقان منشادی 1، سیمین غلامرضایی2 ، فیروزه غضنفری2
1- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، masouddehghan1370@yahoo.com
2- گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده:   (6772 مشاهده)

مقدمه: بسیاری از والدین، شناخت کافی از خودکارآمدی والدگری ندارند و از مهارت کافی برای مدیریت صحیح مشکلات رفتاری کودکان برخوردار نیستند. در صورت آموزش صحیح مهارت فرزندپروری مثبت به والدین می‌توان چنین مشکلاتی را کاهش داد. به همین منظور، هدف پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزند پروری مثبت بر خودکارآمدی والدگری و مشکلات رفتاری کودکان زنان سرپرست خانوار شهر یزد بود.
روش: این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه‌ی‌آماری شامل کلیه زنان سرپرست خانوار شهر یزد در سال 1394 بود که از بین آن‌ها سی نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (پانزده نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. مداخله آموزشی بر اساس بسته آموزشی مهارت فرزند پروری مثبت ساندرز به‌مدت هشت جلسه برای گروه آزمایش (هر جلسه 45 دقیقه به‌مدت دو ماه) اعمال شد. از پرسشنامه‌های خودکارآمدی والدگری دومکا و همکاران (1996) و پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر (1975) به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم‌افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: براساس یافته‌ها، مهارت‌های فرزند پروری مثبت بر خودکارآمدی والدگری تأثیر دارد، اما بر مشکلات رفتاری کودکان تأثیری ندارد. (0/05>P)
بحث و نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد که می‌توان آموزش فرزند پروری مثبت را به‌عنوان روش انتخابی افزایش خودکارآمدی والدگری زنان به‌کار برد، اما از این ‌روش در کاهش مشکلات رفتاری کودکان به تنهایی نمی‌توان استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: فرزند پروری، خودکارآمدی والدگری، مشکلات رفتاری، سرپرست خانوار
متن کامل [PDF 406 kb]   (5831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/24 | پذیرش: 1395/12/24 | انتشار: 1395/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan Manshadi S M, Gholamrezay S, Ghaznanfari F. The Effectiveness of Positive Parenting Skills Training on Parental Self-Efficacy and Children's Behavioral Problems in Female-Headed Households in City of Yazd. Socialworkmag 2016; 5 (2) :20-27
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-146-fa.html

دهقان منشادی سیدمسعود، غلامرضایی سیمین، غضنفری فیروزه. اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزند پروری مثبت بر خودکارآمدی والدگری و مشکلات رفتاری کودکان در زنان سرپرست خانوار شهر یزد. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1395; 5 (2) :20-27

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-146-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1395، شماره 17 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660