1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان. 2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان. ، eghadampour@yahoo.com
چکیده: (3737 مشاهده)
مقدمه: با توجه به کارکرد، اهداف و ضرورت وجود مدارس، یکی از مسائلی که میتواند در کارکرد این نهادهای آموزشی اختلال ایجاد کند و مانع رسیدن آنها به اهدافشان باشد تقلب تحصیلی است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اهمیت موضوع به ارائه مدل علی ادراک از جو عاطفی و انعطافپذیری خانواده با تقلب تحصیلی از طریق نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد پرداخته است. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد به تعداد 9981 نفر بود که از طریق قاعده سرانگشتی کلاین حجم نمونه دویست و چهل نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای جو عاطفی خانواده هیل برن1964، انعطافپذیری خانواده شاکری1382، خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز1999 و تقلب تحصیلی علیوردی نیا، جانعلی زاده و عمرانی1394 استفاده شد. ماتریس همبستگی، مدل ساختاری و شاخصهای نکویی برازش با نرم افزار Lisrel8.5 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که ادراک از جو عاطفی خانواده بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب دارد. انعطافپذیری خانواده بر خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم دارد و با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش از اثر مستقیم ادراک از جو عاطفی خانواده بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی و نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه ادراک از جو عاطفی و انعطافپذیری خانواده با تقلب تحصیلی دانشآموزان حمایت میکند.
Sabzian S, Ghadampour E, Mirderikvand F. Providing a Causal Model for Perceptions of Emotional Climate and Flexibility of Family with Academic Dishonesty: The Mediating Role of Academic Self-Efficacy. Socialworkmag 2018; 7 (3) :32-43 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-292-fa.html
سبزیان سعیده، قدم پور عزت اله، میردریکوند فضل الله. ارائه مدل علی ادراک از جو عاطفی و انعطافپذیری خانواده با تقلب تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1397; 7 (3) :32-43