[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397، شماره 24 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 43-32 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل علی ادراک از جو عاطفی و انعطاف‌پذیری خانواده با تقلب تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی
سعیده سبزیان1 ، عزت اله قدم پور 2، فضل الله میردریکوند1
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان.
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان. ، eghadampour@yahoo.com
چکیده:   (3737 مشاهده)

مقدمه: با توجه به کارکرد، اهداف و ضرورت وجود مدارس، یکی از مسائلی که می‌تواند در کارکرد این نهادهای آموزشی اختلال ایجاد کند و مانع رسیدن آن‌ها به اهدافشان باشد تقلب تحصیلی است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اهمیت موضوع به ارائه مدل علی ادراک از جو عاطفی و انعطاف‌پذیری خانواده با تقلب تحصیلی از طریق نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم‌آباد  پرداخته است. 
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم‌آباد به تعداد 9981 نفر بود که از طریق قاعده سرانگشتی کلاین حجم نمونه دویست و چهل نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه‌های جو عاطفی خانواده هیل برن1964، انعطاف‌پذیری خانواده شاکری1382، خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز1999 و تقلب تحصیلی علیوردی نیا، جانعلی زاده و عمرانی1394 استفاده شد. ماتریس همبستگی، مدل ساختاری و شاخص‌های نکویی برازش با نرم افزار Lisrel8.5 جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. 
نتایج: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که ادراک از جو عاطفی خانواده بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب دارد. انعطاف‌پذیری خانواده بر خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم دارد و با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. 
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش از اثر مستقیم ادراک از جو عاطفی خانواده بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی و نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه ادراک از جو عاطفی و انعطاف‌پذیری خانواده با تقلب تحصیلی دانش‌آموزان حمایت می‌کند.

واژه‌های کلیدی: جو عاطفی خانواده، انعطاف‌پذیری خانواده، خودکارآمدی تحصیلی، تقلب تحصیلی
متن کامل [PDF 493 kb]   (2873 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/18 | پذیرش: 1397/12/20 | انتشار: 1397/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabzian S, Ghadampour E, Mirderikvand F. Providing a Causal Model for Perceptions of Emotional Climate and Flexibility of Family with Academic Dishonesty: The Mediating Role of Academic Self-Efficacy. Socialworkmag 2018; 7 (3) :32-43
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-292-fa.html

سبزیان سعیده، قدم پور عزت اله، میردریکوند فضل الله. ارائه مدل علی ادراک از جو عاطفی و انعطاف‌پذیری خانواده با تقلب تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1397; 7 (3) :32-43

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-292-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397، شماره 24 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645