1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، bahareman@shirazu.ac.ir
چکیده: (4559 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان رشدیعصبی بر مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری این پژوهش شامل همه کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 1394-1393 در مراکز ویژه کودکان با کمتوانی ذهنی زیر نظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و تحصیل اشتغال داشتند که از بین آنها نمونهای به حجم بیست و چهار نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل( هر گروه دوازده نفر)جایگزین شدند. از هر دو گروه پیشآزمون بهعمل آمد و گروه آزمایش درمان رشدیعصبی را در پانزده جسله دریافت کرد در حالی که به گروه کنترل این برنامه ارائه نشد. در پایان برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. برای سنجش مهارتهای حرکتی از آزمون لیکلن-اوزرتسکی و برای سنجش فعالیتهای زندگی روزمره از مقیاس سنجش فعالیتها در کودکان استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارآماری SPSS21 استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره در گروه آزمایش افزایش یافته است.(01/>P) بحث و نتیجهگیری: یافتهها بیانگر تأثیر درمان رشدیعصبی بر مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون بود. بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای برنامه درمان رشدیعصبی جهت بهبود مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون اقدام شود.
Ahmadi S, Hemati Alamdarloo G, Shojaee S. The Effectiveness of Neuro-Developmental Treatment Intervention on Motor Skills and Activities of Daily Living of Preschool Children with Down Syndrome. Socialworkmag 2017; 5 (4) :48-40 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-295-fa.html
احمدی سهیلا، همتی علمدارلو قربان، شجاعی ستاره. اثر بخشی مداخله درمان رشدیعصبی بر مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمره کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1395; 5 (4) :48-40