1- دانشگاه گیلان ، farhad.asghari@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت 3- دانشگاه شهیدچمران اهواز
چکیده: (4504 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش بررسی تاثیر آموزش تنظیــــم هیجان بر فرسودگی زناشویی و طلاق عاطفی زنان متقاضی طلاق بود. روش: در این پژوهش نیمهآزمایشی از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعهآماری این پژوهش را زنان متقاضی طلاق مراجعهکننده به دادگستری شهر رشت در سال 1394 تشکیل داده است. در این پژوهش سی نفر از زنان متقاضی طلاق که شرایط ورود به پژوهش را دارا بودند، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند، پانزده نفر برای هر گروه. گروه آزمایش در دوره آموزش تنظیم هیجان شرکت داده شدند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در این پژوهش از ابزار فـرسودگی زناشویی پاینز و پرسشنامه طلاق عاطفی پور حسین و بیدست استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه وتحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیـجان بهطور معناداری بر کاهش فرسودگی زناشویی و طلاق عاطفی زنان متقاضی طلاق موثر بوده است.(P<0/01) بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش تنظیم هیـجان بر کاهش فرسودگی زناشویی و طلاق عاطفی زنان متقاضی طلاق، اجرای چنین جلساتی در مراکز مداخله در بحران و کلینیکهای مددکاری اجتماعی توصیه میشود.
Asghari F, Isapoor Haftkhani K, Ghasemi Jobaneh R. The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Couple Burnout and Emotional Divorce of Applied for Divorce Women. Socialworkmag 2018; 7 (1) :14-21 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-298-fa.html
اصغری فرهاد، عیسی پور هفت خوانی خدیجه، قاسمی جوبنه رضا. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی زناشویی و طلاق عاطفی زنان متقاضی طلاق. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1397; 7 (1) :14-21