[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397، شماره 24 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 5-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی ‌و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی‌ و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر افسرده
فاطمه سادات طباطبایی نژاد1، اصغر آقایی1، محسن گل پرور2
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (689 مشاهده)
مقدمه: اضطراب اجتماعی‌ و مهارت‌های ارتباطی ضعیف از زمره مشکلاتی است که دختران دانش‌آموز افسرده از آن رنج می‌برند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مثبت محورPDMT، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی M‏BCT و درمان شناختی رفتاری CBT بر اضطراب اجتماعی ‌و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر افسرده اجرا شد. 
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی‌ و طرح پژوهش، چهار‌گروهی با دو مرحله پیش‌آزمون ‌و پس‌آزمون بود. به‌منظور انجام پژوهش از میان سی صد دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه اول در شهر نائین در سال 1396، شصت نفر به‌صورت هدفمند مبتنی بر ملاک‌های ورود ‌و خروج انتخاب ‌و به‌طور تصادفی در سه گروه آزمایش(15 نفربرای هر گروه) و یک گروه کنترل  (پانزده نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی‌ و پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی در مراحل پیش‌آزمون‌ و پس‌آزمون استفاده شد. گروه در‌مان ذهن‌آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان شناختی و رفتاری هر یک به مدت دوازده جلسه، تحت درمان قرار گرفتند ‌و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت ننمود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری مانکوا تحلیل شد. 
نتایج: نتایج نشان داد که بین در‌مان ذهن‌آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان شناختی  رفتاری با گروه کنترل در اضطراب اجتماعی ‌و مهارت‌های ارتباطی در پس‌آزمون پس از کنترل پیش‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد.(01/0>p)
 همچنین درمان ذهن‌آگاهی مثبت محور‌ و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی نسبت به درمان شناختی و رفتاری در مهارت‌های ارتباطی دارای تفاوت معنادار بود. 
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در‌مان ذهن‌آگاهی مثبت محور‌، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان شناختی و رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی ‌و افزایش مهارت‌های ارتباطی دختران دانش‌آموز افسرده درمان‌های موثری هستند. با این حال درمان ذهن‌آگاهی مثبت محور را می‌توان برای کاهش اضطراب اجتماعی این دانش‌آموزان بیشتر از دیگر درمان‌ها استفاده نمود. 
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، درمان ذهن‌آگاهی، روانشناسی مثبت‌نگر، درمان شناختی رفتاری، دانش‌آموزان دختر افسرده
متن کامل [PDF 590 kb]   (352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaienejad F S, Aghaie A, Golparvar M. Compare Effectiveness of Positive Mindfulness Therapy, Mindfulness-Based Cognitive Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on Social Anxiety and Communication Skills of Female Students with Depression. Socialworkmag. 2018; 7 (3) :5-16
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-422-fa.html

طباطبایی نژاد فاطمه سادات، آقایی اصغر، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی ‌و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی‌ و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان دختر افسرده . فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1397; 7 (3) :5-16

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-422-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397، شماره 24 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991