1- دانشگاه علم و هنر 2- دانشگاه علم و هنر ، azizimahdiyeh@yahoo.com
چکیده: (2563 مشاهده)
مقدمه: معضل کودکان بیسرپرست و بدسرپرست واقعیت بسیاری از جوامع و کشورهاست که ریشههای آن به نهاد خانواده و جامعه باز میگردد. بهنظر میرسد شیوع مشکلات رفتاری در بین کودکان بیسرپرست و بدسرپرست، نسبت به دیگر کودکان بیشتراست. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصه درمانی برقلدری و زورگویی در کودکان بیسرپرست و بدسرپرست بود. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعهآماری شامل کلیه کودکان بیسرپرست و بدسرپرست مراکز نگهداری کودکان بهزیستی در مقطع چهارم وپنجم ابتدایی درسال تحصیلی 1396-1397 در شهر شیراز بود. از این تعداد سی نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایشی و کنترل (پانزده نفر هر گروه) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه قلدری ایلینویز و زورگویی الوئوس بود. گروه آزمایشی طی هشت جلسه شصت دقیقهای در جلسات قصه درمانی شرکت کردند، در حالیکه گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکرد. در انتها مجددا پرسشنامهها روی هر دو گروه اجرا شد. نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات قلدری در هر سه مولفه قلدری، قربانی و نزاع ومیانگین نمرات زورگویی در هر سه مولفه کلامی، اجتماعی و جسمی در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری کاهش یافته است. بهعبارت دیگر قصه درمانی باعث کاهش قلدری و زورگویی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست شده است. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که قصه درمانی برقلدری کودکان بیسرپرست و بدسرپرست تاثیر دارد و باعث کاهش این رفتارها در این کودکان میشود.
Namvar M, Azizi M, Saeedmanesh M. The Effectiveness of Story Therapy on Bullying and Coercion in Parentless Children and Children with Neglectful Parenting. Socialworkmag 2021; 9 (4) :13-20 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-451-fa.html
نامور مزگان، عزیزی مهدیه، سعیدمنش محسن. اثربخشی قصهدرمانی بر قلدری و زورگویی در کودکان بیسرپرست و بدسرپرست. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1399; 9 (4) :13-20