1- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. 2- مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. 3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. ، nosrat.welfare@gmail.com
چکیده: (2955 مشاهده)
مقدمه: خشم از یک رنجش و ناراحتی زودگذر تا یک عصبانیت تمام عیار گستردگی دارد، با این حال خشم پدیدهای کاملا طبیعی بوده و مانند سایر احساسات و هیجانها، نشانهای از عواطف انسانی است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم بر میزان پرخاشگری کودکان کار شهر اصفهان بود. روش: طرح پژوهش شبهآزمایشی، با استفاده از پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل است. جامعهآماری پژوهش شامل کودکان کار شهر اصفهان بود. از این جامعهآماری، مراکز آموزشی دوستداران کودک حضرت علی اصغر و سرمد بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از این دو مرکز شصت کودک به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل، هر گروه سی کودک قرار گرفتند. از هر دو گروه پرسشنامه پرخاشگری باس وپری تکمیل گردید. سپس گروه آزمایش تحت هشت جلسه شصت دقیقهای، هفتهای یک جلسه آموزش مدیریت خشم قرار گرفت وگروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS21 و آمار توصیفی و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافتههای این مطالعه نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون وجود دارد. بهعبارتی آموزش مدیریت خشم باعث کاهش پرخاشگری کودکان کار در مرحله پسآزمون شده است. بحث و نتیجهگیری: براساس یافتهها میتوان بیان کرد که آموزش مدیریت خشم ازعوامل مهم و تاثیرگذار بر کنترل پرخاشگری کودکان کار میباشد. بنابراین، باتوجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود،کاربرد آموزش مدیریت خشم بهعنوان یکی از آموزشهای درمانی مفید در جهت کاهش پرخاشگری و کنترل آن در کودکان کار بیشتر مد نظر قرار گیرد.
Khankosh M, Amini Rarani M, Nosratabadi M. The Effect of Anger Management Training on Aggression of Labor Children in Isfahan, 2017. Socialworkmag 2020; 9 (1) :24-31 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-462-fa.html
خانکش مریم، امینی رارانی مصطفی، نصرت آبادی مهدی. بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری کودکان کار شهر اصفهان در سال 1396. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1399; 9 (1) :24-31