[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1400، شماره 36، ویژه‌نامه دانشگاه یزد 1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 36-29 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین قدردانی و رضایت از زندگی نوجوانی با نقش میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی
عزت اله قدم پور1 ، مهدی برزگربفرویی 2، مینا چراغ زاده3 ، زهرا آراسته4 ، مهران آزادی5
1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، mahdibarzegar69@gmail.com
3- دانشگاه بوعلی سینا
4- دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-مرکز
5- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-جنوب
چکیده:   (1433 مشاهده)
مقدمه: رضایت از زندگی، به‌دلیل ارتباط همزمان و بلند‌مدت آن با نتایج سازگاری در نوجوانی، از قبیل عملکرد تحصیلی بالاتر، وضعیت اجتماعی مطلوب و مثبت، کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مشارکت نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. از این‌رو، هدف پژوهش، بررسی رابطه بین قدردانی و رضایت از زندگی نوجوانی با نقش میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی بود. 
روش: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوره اول شهرستان میبد استان یزد در ‌سال تحصیلی1399-1398 بود؛ که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی دویست و هشتاد و هفت نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های قدردانی، رضایت از زندگی، حمایت اجتماعی و مدرسه من و مدرسه ما استفاده شد. 
نتایج: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که روابط مستقیم قدردانی، حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی با رضایت از زندگی معنادار بودند. همچنین، اثرات غیر‌مستقیم قدردانی بر رضایت از زندگی از طریق میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی نیز معنادار بود. 
بحث و نتیجه‌گیری: بنابر نتایج به‌دست آمده، با بالابردن حمایت اجتماعی و اجرای برنامه‌هایی ازجمله آموزش، جهت بالا بردن قدردانی و تنظیم مشکلات هیجانی می‌توان به دانش‌آموزان کمک کرد تا رضایت از زندگی بالاتری داشته باشند. 
واژه‌های کلیدی: حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی، قدردانی، مشکلات هیجانی، یزد
متن کامل [PDF 426 kb]   (1012 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/26 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour E, Barzegar Bafrooei M, Cheragzade M, Arasteh Z, Azadi M. The Relationship between Gratitude and Adolescence’s Satisfaction of Life with the Mediating Role of Social Support and Emotional Problems. Socialworkmag 2021; 10 (1) :29-36
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-527-fa.html

قدم پور عزت اله، برزگربفرویی مهدی، چراغ زاده مینا، آراسته زهرا، آزادی مهران. رابطه بین قدردانی و رضایت از زندگی نوجوانی با نقش میانجیگری حمایت اجتماعی و مشکلات هیجانی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1400; 10 (1) :29-36

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-527-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1400، شماره 36، ویژه‌نامه دانشگاه یزد 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645