1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، yasergaravand2015@gmail.com 3- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
چکیده: (2318 مشاهده)
مقدمه: وقتی در شخصی استیصال اکتسابی شکل میگیرد، راه هرگونه انگیزش و تلاش را سد کرده و نتیجه حرکت را در ذهن به شکستهای مجدد ختم میکند. این مطالعه با هدف تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام شد. روش: در این مطالعه شبهآزمایشی از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. سی و دو دانشآموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین پسر دوره متوسطه اول شهر کرج با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه در هر گروه شانزده نفر گمارده شدند. گروه آزمایش نه جلسه شصت دقیقهای به مدت پنج هفته و هفتهای دو بار برنامه بازآموزی اسنادی دریافت کردند. بعد از مداخله، دو گروه پرسشنامههای استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. دادهها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج: یافتههای تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد، گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، گروه آزمایش کاهش چشمگیری در استیصال اکتسابی و نیز بهبود قابلتوجهی در انگیزش پیشرفت ذاشته است. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش برنامه بازآموزی اسنادی میتواند استیصال اکتسابی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین را کاهش داده و انگیزش پیشرفت آنها را بهبود بخشد.
Azemi K, Garavand Y, Arabzadeh M. The Effect of Attributional Retraining Program on Learned Helplessness and Achievement Motivation in Students with Low Academic Achievement in Middle School. Socialworkmag 2021; 9 (4) :21-32 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-559-fa.html
عظیمی کامیار، گراوند یاسر، عرب زاده مهدی. تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت در دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین دوره متوسطه اول. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1399; 9 (4) :21-32