[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1401، شماره 40 1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 68-62 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز
مستوره محمدیان1، کبری کاظمیان مقدم2
1- گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
2- ز ، k.kazemian@yahoo.com
چکیده:   (138 مشاهده)
مقدمه: یکی از عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی می‌شود سرزندگی تحصیلی است. هدف از این پژوهش بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز بود. 
روش: جامعه‌آماری این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی را کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز تشکیل داده‌اند، که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای نمونه‌ای به حجم سی صد نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های خوشبینی تحصیلی دانش‌آموز شانن موران و همکاران2013، سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری1391 و پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریتچی1994 استفاده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و روش‌های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه تحلیل رگرسیون چندمتغیری بهره گرفته شد. 
نتایج: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده گفت‌و‌شنود و همنوایی رابطه معناداری با سرزندگی تحصیلی دارد. تمامی خرده مقیاس‌های خوشبینی تحصیلی رابطه مثبت معنادار با سرزندگی تحصیلی دارد. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در تبیین و پیش‌بینی واریانس سرزندگی تحصیلی نقش دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی نقش مهمی در تبیین و پیش‌بینی واریانس سرزندگی تحصیلی دارد.
واژه‌های کلیدی: الگوهای ارتباطی خانواده، خوشبینی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی
متن کامل [PDF 398 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/29 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohamadian M, Kazemian Moghadam K. The Role of Family Communication Patterns and Academic Optimism in Predicting Vitality in the Education of Ahwaz Female High School Students. Socialworkmag 2022; 11 (1) :62-68
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-586-fa.html

محمدیان مستوره، کاظمیان مقدم کبری. نقش الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1401; 11 (1) :62-68

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-586-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1401، شماره 40 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570