دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ، zahrachabokinejad@gmail.com
چکیده: (1321 مشاهده)
مقدمه: از مهمترین عوامل ایجاد ناسازگاری زناشویی، مشکلات ارتباطی زوجین است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه غنیسازی رابطه زوجی بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین دارای کودک بیشفعال مراجعهکننده به مرکز تحکیم بنیان خانواده شهر یزد، انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. تعداد چهل نفر از زوجین مراجعهکننده به مرکز تحکیم بنیان خانواده در شهر یزد، که دارای کودک بیشفعال بودند و کمترین نمره سازگاری را از پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر1976 کسب نمودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت هشت جلسه نود دقیقهای بهصورت هفتگی تحت آموزش گروهی قرار گرفتند. هر دو گروه، پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر1976 در پیشآزمون و پسآزمون تکمیل نمودند. نتایج: یافتهها نشان داد که تفاوت دو گروه در متغیر رضایت96/101=Fو01/0>P و همبستگی45/73=Fو01/0>P معنیدار است؛ بنابراین با توجه به یافتههای فوق، میتوان نتیجه گرفت که برنامه بهبود رابطه بر افزایش رضایت و همبستگی زوجین اثر داشته است. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که، جلسات آموزش گروهی، برنامه غنیسازی رابطه زوجی، بهطور معناداری، باعث افزایش سازگاری زناشویی و ابعاد مولفه رضایت، همبستگی، توافق و ابراز محبت شده است.
Chabokinejad Z. The Effectiveness of the Marital Relationship Enrichment Training Program on Marital Adjustment of Couples with Hyperactive Children. Socialworkmag 2021; 10 (1) :37-44 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-591-fa.html
چابکینژاد زهرا. تاثیر آموزش برنامه غنیسازی رابطه زوجی بر افزایش سازگاری زناشویی زوجین دارای کودک بیشفعال. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1400; 10 (1) :37-44