[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1398، شماره 30 1398 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 27-42 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی آموزشی برای بازنگری برنامه دکترای مددکاری اجتماعی، یک مطالعه کیفی
معصومه معارف وند1، غنچه راهب2، حمیده عادلیان راسی3، فروزان شکوه4، مریم ذبیحی پورسعادتی2
1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. ، arammaref@gmail.com
2- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
3- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی.
4- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
چکیده:   (264 مشاهده)
مقدمه: برنامه آموزشی دکترای مددکاری اجتماعی در سال1382 به‌تصویب رسید و در سال1385 دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اولین دانشجویان دکترا را پذیرش نمود. برنامه آموزشی مذکور از زمان تصویب مورد بازنگری قرار نگرفته است. با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی در این سال‌ها به‌خصوص در حوزه سلامت اجتماعی و نیز تغییر در سیاست‌های اجتماعی در ایران برنامه آموزشی دکترای مددکاری اجتماعی به اندازه کافی پاسخگوی نیاز‌های جامعه و دانشجویان نیست. به همین منظور ضرورت دارد نظرات ذی نفعان در رابطه با بازنگری برنامه مورد تحلیل قرار گیرد.
روش: این پژوهش به روش تحلیل محتوا جهت‌دار انجام شد. دوازده شرکت‌کننده از جمله استادان، دانشجویان و دانش‌آموختگان دکترای رشته مددکاری اجتماعی به روش نمونه‌گیری هدفمند وارد مطالعه شده و با آن‌ها مصاحبه شد. 
نتایج: شرکت‌کنندگان در پژوهش اهداف و وظایف متنوعی را برای دانش‌آموختگان دکترای مددکاری اجتماعی پیشنهاد کردند از جمله سیاستگذاری، رهبری و برنامه‌ریزی، نقد نظریه‌ها و نظریه‌پردازی، آموزش نظری و عملی و سرپرستی، پژوهش و مداخلات بالینی. فارغ‌التحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مددکاری اجتماعی و همچنین داشتن سابقه کار به‌عنوان مهمترین معیارهای پذیرش دانشجویان معرفی شد. شرکت‌کنندگان بر ضرورت پیش‌بینی دروس عملی، کارآموزی و کارورزی علاوه بر واحدهای نظری تاکید نمودند. 
بحث و نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود سیاستگذاری، رهبری و برنامه‌ریزی، نقد نظریه‌ها و نظریه پردازی، آموزش نظری و عملی و سرپرستی، پژوهش و مداخلات بالینی به‌عنوان وظایف اصلی دانش آموختگان دکترای مددکاری اجتماعی در بازنگری برنامه آموزش دکترای مددکاری اجتماعی مورد توجه قرار گیرند. بر همین اساس باید افرادی در دوره دکترا پذیرش شوند که از سوابق تحصیلی و شغلی مناسب برای سپری کردن این دوره برخوردار باشند. در عین حال در نظر گرفتن روش‌های متناسب آموزشی و پیش‌بینی دروس عملی، کارآموزی و کارورزی در بازنگری برنامه درسی دکترای مددکاری اجتماعی ضروری به‌نظر می‌رسد. 
واژه‌های کلیدی: مددکاری اجتماعی، برنامه آموزشی، دکترا، بازنگری
متن کامل [PDF 367 kb]   (157 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/6 | پذیرش: 1398/12/10 | انتشار: 1398/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.USWR.REC 1397/77


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maarefvand M, Raheb G, Addelyan Rasi H, Shokooh F, Zabihi Poursaadati M. The Needs Assessment For Social Work Ph.D. Curriculum Revision; a Qualitative Study. Socialworkmag. 2020; 8 (4) :27-42
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-602-fa.html

معارف وند معصومه، راهب غنچه، عادلیان راسی حمیده، شکوه فروزان، ذبیحی پورسعادتی مریم. نیازسنجی آموزشی برای بازنگری برنامه دکترای مددکاری اجتماعی، یک مطالعه کیفی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1398; 8 (4) :27-42

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-602-fa.html



دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1398، شماره 30 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218