1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، garavand.h@lu.ac.ir 2- دانشگاه پیام نور بوکان 3- دانشگاه فرهنگیان کردستان 4- گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه
چکیده: (184 مشاهده)
مقدمه: اهمالکاری تحصیلی یکی از متغیرهای شایع در دانشآموزان است که لزوم توجه به آن و بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر آن، از جمله انگیزش اهمیت بسیاری دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه انجام گرفت. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی از نوع پیشآزمون–پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهآماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول و دوم شهر بوکان در سال تحصیلی1398-1397 میباشد که چهل نفر به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه در هر گروه بیست نفر جایگزین شدند. بسته آموزش مصاحبه انگیزشی بر اساس الگوی فیلدز2006 در مدت پنج جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالیکه گروه گواه در این مدت، برنامه عادی خود را دنبال میکرد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی لی1986 بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس یکمتغیره استفاده گردید. نتایج: نتایج بهدست آمده با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس یکمتغیره نشان داد که اهمالکاری تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است. بحث و نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مصاحبه انگیزشی توانسته است بهعنوان مداخلهای موثر، ضمن کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان، وضعیت انگیزشی آنان را نیز بهبود بخشد.
Garavand H, Salimi H, Hosseini A, Sabzian S. The Effect of Motivational Interviewing on Academic Procrastination in Students of High School in Bukan City. Socialworkmag 2022; 11 (1) :5-17 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-625-fa.html