[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1399، شماره 33 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 29-20 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه خشونت نمادین در بین دانش‌آموزان مهاجر و پیامدهای روانی-اجتماعی آن
نیلوفر کوشککی1 ، کیومرث فرح‌بخش 2، معصومه اسمعیلی1
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، kiiumars@yahoo.com
چکیده:   (2136 مشاهده)
مقدمه: مهاجرت علاوه بر پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، دارای پیامدهای روا‌‌ن‌شناختی مختلف برای مهاجران می‌باشد. این پیامدها می‌تواند در سلامت روان ‌مهاجران تاثیر  داشته باشد. از این‌رو، هدف این پژوهش بررسی تجربه خشونت نمادین و پیامدهای روانی-اجتماعی آن در بین دانش‌آموزان مهاجر و مشخص کردن ساختار  آن در شرکت‌کنندگان پژوهش بود.
روش: در این پژوهش، از مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد.پانزده دانش‌آموز، شش دختر مهاجر و نه دانش‌آموز پسر مهاجر به روش نمونه‌گیری هدفمند در سال‌ هزار و سیصدو نودو هفت انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه عمیق استفاده شد و این روند تا مرحله اشباع داده‌ها ادامه یافت.
نتایج: تحلیل داده‌ها، پنج بند تشکیل دهنده خشنونت نمادین و پیامدهای روانی-اجتماعی آن را در بافت مدرسه نشان دادند که بندهای خشونت نمادین عبارت بودند از: خشونت زبانی، خشونت هویت اجتماعی و فرهنگی و خشونت از طریق تبعیض اجتماعی. بندهای پیامدهای روانی-اجتماعی عبارت بودند از: واکنش‌های منفعلانه و واکنش‌های فعالانه که هر کدام در متن به‌صورت مبسوط مورد بحث قرار گرفته‌اند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه نتایج این پژوهش بیانگر پیامدهای متعدد روانی و اجتماعی مرتبط با خشونت نمادین برای دانش‌آموزان مهاجر است، سیاستگذاری در این حوزه از سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است که نیازمند توجه، شناخت و تعامل بین نهادهای مختلف برای کاهش پیامدهای نامطلوب آن است. 
واژه‌های کلیدی: خشونت نمادین، سلامت روان، مهاجرت، مدرسه، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 328 kb]   (1800 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/16 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار: 1399/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koshkaki N, Farahbakhsh K, Esmaeili M. Experience of Symbolic Violence among Immigrant Student’s and Its Psychosocial Consequences. Socialworkmag 2020; 9 (3) :20-29
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-643-fa.html

کوشککی نیلوفر، فرح‌بخش کیومرث، اسمعیلی معصومه. تجربه خشونت نمادین در بین دانش‌آموزان مهاجر و پیامدهای روانی-اجتماعی آن. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1399; 9 (3) :20-29

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-643-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1399، شماره 33 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645