1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، dr_shahnam_abolghasemi@yohoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
چکیده: (9005 مشاهده)
چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران تشکیل داده است. برای انتخاب نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی 230 نفر انتخاب شدند. دادههابا استفاده از پرسش نامههای فرزندپروری ادراک شده با مریند، هوش هیجانی بار- اُن و سازگاری اجتماعی بل، جمعآوری شد. و از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.
نتایج: یافتههای به دست آمده نشان داد که بین بعد اقتدار منطقی با سازگاری اجتماعی رابطه( همبستگی مثبت) وجود دارد همچنین بین بعد آزادگذاری و سازگاری اجتماعی رابطه (همبستگی مثبت) وجود دارد. بین سبک استبدادی و سازگاری اجتماعی رابطه وجود دارد اما این همبستگی منفی است.همچنین بین متغیر هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی نیزرابطه وجود دارد. این همبستگی مثبت است.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت افرادی که والدین خود را با اقتدار منطقی درک میکنند از سطح سازگاری اجتماعی بالاتری برخوردارند و این سبک در مقابل دو سبک دیگر( استبدادی و سهل انگارانه) بدون شک باعث بالارفتن سازگاری اجتماعی در فرزندان میشود. همچنین افراد دارای سطح هوش هیجانی بالا، از روابط بهتری در جامعه برخوردارند و سلامت روانی بیشتری را دارا هستند. بنابراین توانایی افراد در برقراری ارتباط درست و سازگاری آنها در اجتماع باهوش هیجانی آنان همبستگی مثبت دارد.
Abolqasemi S, Nikdoost A A. The Relationship Between Perceived Parenting Styles and Emotional Intelligence and Social Adjustment in Male Students. Socialworkmag 2015; 4 (2) :17-26 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-67-fa.html
ابوالقاسمی شهنام، نیک دوست امیر آرش. رابطهی سبکهای فرزند پروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان پسر. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1394; 4 (2) :17-26