[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1402، شماره 47 1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 14-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامه تنظیم هیجانی مبتنی بر پذیرش، بر دانش و نگرش به خودآسیب‌رسانی مراجعان در کارشناسان امور اجتماعی بهزیستی یزد
مینا سپندارنیا1 ، حمید خانی پور 2
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
2- گروه روانشناسی، موسسه تحقیقات تربیتی، روان شناختی و اجتماعی، دانشگاه خوارزمی ، khanipur.hamid@gmail.com
چکیده:   (163 مشاهده)
پیشگفتار: رفتار خودآسیب‌رسانی، احساس درماندگی در مراقبان ایجاد می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تجارب مراقبان سلامت روان و مددکاران در ارتباط با افرادی که به خود آسیب می‌رسانند تاثیر مهمی بر بهبودی و نتیجه مراقبت دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش برنامه تنظیم هیجانی مبتنی بر پذیرش بر دانش و نگرش به خودآسیب‌رسانی مراجعان در کارشناسان امور اجتماعی بهزیستی یزد بود.

روش: دراین پژوهش نیمه‌آزمایشی ازطرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه‌آماری پژوهش را تمام کارشناسان امور اجتماعی بهزیستی استان یزد تشکیل داده اند. سی نفر از کارشناسان امور اجتماعی به‌صورت دردسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. و به ‌روش تصادفی پانزده نفر در گروه آزمایش و پانزده نفر در گروه کنترل قرار گرفتنند. گروه آزمایش هشت جلسه نود دقیقه‌ای آموزش بسته تنظیم هیجانی مبتنی بر پذیرش گراتز2010 را دریافت کرد و به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. آزمودنی‌ها به پرسشنامه‌های مقیاس نگرش به خود‌آسیب‌رسانیSHAS و پرسشنامه دانش درباره خودآسیب‌رسانی بود قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. 

یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس05/0>P نشان داد آموزش درمان تنظیم هیجانی مبتنی بر پذیرش بر نگرش خود‌آسیب‌رسانی و زیر مولفه‌هایش موثر است، اما بر دانش در مورد خودآسیب‌رسانی05/0<P موثر نیست. 

پی‌آمد: مطالعه حاضر یبان می‌کند که نگرش منفی نسبت به افراد با رفتار خودآسیبی عمدی را می‌توان از طریق برنامه تنظیم هیجانی مبتنی بر پذیرش اصلاح کرد اما برای افزایش دانش کارشناسان در این حیطه مداخلات آموزشی دیگری نیاز است.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجانی، خودآسیب‌رسانی عمدی، نوجوانان، سازمان بهزیستی
متن کامل [PDF 557 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/15 | پذیرش: 1402/12/29 | انتشار: 1402/12/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepandarnia M, Khanipour H. The Effectiveness of Emotional Regulation Program Training Based on Acceptance, on the Knowledge and Attitude Toward Clients Who Self-Injurie, Among Social Experts of Yazd Welfare Organization. Socialworkmag 2024; 12 (4) :5-14
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-884-fa.html

سپندارنیا مینا، خانی پور حمید. اثربخشی آموزش برنامه تنظیم هیجانی مبتنی بر پذیرش، بر دانش و نگرش به خودآسیب‌رسانی مراجعان در کارشناسان امور اجتماعی بهزیستی یزد. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1402; 12 (4) :5-14

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-884-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1402، شماره 47 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4679