[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1396، شماره 20 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 23-14 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفی خدمات مشاوره انجمن اولیاء و مربیان
غنچه راهب، مریم لطیفیان1، حسن پاشاشریفی
1- گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران، ایران. ، Maryamlatifian1993@gmail.com
چکیده:   (5367 مشاهده)
مقدمه: امروزه علل گوناگون دست‌به‌دست هم داده‌اند تا روند راهنمایی و مشاوره به‌طور روز افزون در نظام تعلیم و تربیت گسترش یافته و به‌عنوان جزو لاینفک آن محسوب گردد. ظهور مشکلات و نیازهای متنوع در جوامع امروزی، اهمیت و لزوم مشاوره و راهنمایی را بیشتر کرده است. با توجه به نقش مشاوره و راهنمایی در نظام تعلیم و تربیت، این پژوهش با هدف ارزیابی کیفی خدمات مشاوره انجمن اولیاء و مربیان در حل مشکل مراجعان انجام شده است.
روش: این پژوهش کیفی از نوع مورد پژوهی است. جامعه‌ی‌آماری پژوهش را مراجعان مراکز مشاوره خانواده سازمان اولیاء و مربیان شهر تهران تشکیل داده است. نمونه‌ی‌آماری از سیزده مرکز مشاوره فعال آموزش و پرورش انتخاب گردید. چهل و پنج نفر بررسی شده با مشکلاتی مانند اختلالات روانی.(اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی و...) مشکلات تحصیلی. اختلالات یادگیری. مشکلات خانوادگی. آسیب‌های اجتماعی؛ به این مراکز مراجعه نموده‌اند. محقق با مصاحبه نیمه ساختار یافته با چک لیست، پیش از انجام مشاوره و پس از انجام مشاوره شاخص‌های مورد نظر در پژوهش را ارزیابی کرده است. در تحلیل داده‌ها از روش تحلیل تفسیری استفاده شده است.
نتایج: کمتر از پنجاه درصد مشاوره‌های انجام گرفته اثربخشی مثبت داشته است.کمترین میزان اثربخشی مشاوره‌های انجام شده مربوط به مشاوره‌هایی است که با موضوع ناسازگاری دانش‌آموزان با والدین انجام گردیده و بیشترین اثربخشی مربوط به مشاوره‌هایی است که با موضوع حل مشکل اختلال یادگیری دانش‌آموزان انجام گردیده.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که خدمات مشاوره‌ای ارائه شده به لحاظ کیفی نتیجه مطلوبی ندارد. بخش مهم این عدم کارایی، به فرآیند مشاوره و عدم توانمندی مشاوران برای حل مشکل مراجعان مربوط است.ازکاستی‌هایی‌که منجر به بروز چنین مشکلی می‌گردد می‌توان بر عواملی نظیر ضعف مشاوران در تشخیص مشکل، ارائه برنامه کمکی و ارائه راهکار درمانی اشاره کرد.
واژه‌های کلیدی: خدمات راهنمایی و مشاوره، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، انجمن اولیاء و مربیان، تهران
متن کامل [PDF 358 kb]   (3389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/16 | پذیرش: 1396/11/3 | انتشار: 1396/11/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pasha Sharifi H. Qualitative Assessment of Counseling Services in The Parent-Teacher Conference. Socialworkmag 2017; 6 (2) :14-23
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-354-fa.html

راهب غنچه، لطیفیان مریم، پاشاشریفی حسن. ارزیابی کیفی خدمات مشاوره انجمن اولیاء و مربیان. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1396; 6 (2) :14-23

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-354-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1396، شماره 20 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660