1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه آزاد اسلامی ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده: (5286 مشاهده)
مقدمه: اضطراب اجتماعی و مهارتهای ارتباطی ضعیف از زمره مشکلاتی است که دختران دانشآموز افسرده از آن رنج میبرند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی مثبت محورPDMT، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی MBCT و درمان شناختی رفتاری CBT بر اضطراب اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر افسرده اجرا شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پژوهش، چهارگروهی با دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بود. بهمنظور انجام پژوهش از میان سی صد دانشآموز دختر مقطع متوسطه اول در شهر نائین در سال 1396، شصت نفر بهصورت هدفمند مبتنی بر ملاکهای ورود و خروج انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه آزمایش(15 نفربرای هر گروه) و یک گروه کنترل (پانزده نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه درمانی ذهنآگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان شناختی و رفتاری هر یک به مدت دوازده جلسه، تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت ننمود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری مانکوا تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین درمان ذهنآگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان شناختی رفتاری با گروه کنترل در اضطراب اجتماعی و مهارتهای ارتباطی در پسآزمون پس از کنترل پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد.(01/0>p)
همچنین درمان ذهنآگاهی مثبت محور و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی نسبت به درمان شناختی و رفتاری در مهارتهای ارتباطی دارای تفاوت معنادار بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان ذهنآگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان شناختی و رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش مهارتهای ارتباطی دختران دانشآموز افسرده درمانهای موثری هستند. با این حال درمان ذهنآگاهی مثبت محور را میتوان برای کاهش اضطراب اجتماعی این دانشآموزان بیشتر از دیگر درمانها استفاده نمود.
Tabatabaienejad F S, Aghaie A, Golparvar M. Compare Effectiveness of Positive Mindfulness Therapy, Mindfulness-Based Cognitive Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on Social Anxiety and Communication Skills of Female Students with Depression. Socialworkmag 2018; 7 (3) :5-16 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-422-fa.html
طباطبایی نژاد فاطمه سادات، آقایی اصغر، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر افسرده. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1397; 7 (3) :5-16