[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399، شماره 35 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 21-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت در دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین دوره متوسطه اول
کامیار عظیمی1، یاسر گراوند2، مهدی عرب زاده3
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، yasergaravand2015@gmail.com
3- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (99 مشاهده)
مقدمه: وقتی در شخصی استیصال اکتسابی شکل می‌گیرد، راه هرگونه انگیزش و تلاش را سد کرده و نتیجه حرکت را در ذهن به شکست‌های مجدد ختم می‌کند. این مطالعه با هدف تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام شد.
روش: در این مطالعه شبه‌آزمایشی از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. سی و دو دانش‌آموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین پسر دوره متوسطه اول شهر کرج با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه در هر گروه شانزده نفر گمارده شدند. گروه آزمایش نه جلسه شصت دقیقه‌ای به مدت پنج هفته و هفته‌ای دو بار برنامه بازآموزی اسنادی دریافت کردند. بعد از مداخله، دو گروه پرسشنامه‌های استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت را تکمیل نمودند. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج: یافته‌های تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد، گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، گروه آزمایش کاهش چشمگیری در استیصال اکتسابی و نیز بهبود قابل‌توجهی در انگیزش پیشرفت ذاشته است.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش برنامه بازآموزی اسنادی می‌تواند استیصال اکتسابی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین را کاهش داده و انگیزش پیشرفت آن‌ها را بهبود بخشد. 
واژه‌های کلیدی: بازآموزی اسنادی، استیصال اکتسابی، انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی پایین
متن کامل [PDF 616 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/26 | پذیرش: 1399/12/15 | انتشار: 1399/12/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azemi K, Garavand Y, Arabzadeh M. The Effect of Attributional Retraining Program on Learned Helplessness and Achievement Motivation in Students with Low Academic Achievement in Middle School. Socialworkmag. 2021; 9 (4) :21-32
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-559-fa.html

عظیمی کامیار، گراوند یاسر، عرب زاده مهدی. تاثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر استیصال اکتسابی و انگیزش پیشرفت در دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین دوره متوسطه اول. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1399; 9 (4) :21-32

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-559-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399، شماره 35 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331