[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1401، شماره 40 1401 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 17-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان بوکان
هوشنگ گراوند 1، حسین سلیمی2 ، عدنان حسینی3 ، سعیده سبزیان4
1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، garavand.h@lu.ac.ir
2- دانشگاه پیام نور بوکان
3- دانشگاه فرهنگیان کردستان
4- گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه
چکیده:   (751 مشاهده)
مقدمه: اهمال‌کاری تحصیلی یکی از متغیرهای شایع در دانش‌آموزان است که لزوم توجه به آن و بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر آن، از جمله انگیزش اهمیت بسیاری دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر اهمال‌کاری‏ تحصیلی دانش‏آموزان مقطع متوسطه‏ انجام گرفت.
روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی از نوع پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم شهر بوکان در سال تحصیلی1398-1397 می‌باشد که چهل نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه در هر گروه بیست نفر جایگزین شدند. بسته آموزش مصاحبه انگیزشی بر اساس الگوی فیلدز2006 در مدت پنج جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی‌که گروه گواه در این مدت، برنامه عادی خود را دنبال می‌کرد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی لی1986 بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از آزمون‌ تحلیل کوواریانس یک‌متغیره استفاده گردید.
نتایج: نتایج به‌دست آمده با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس یک‌متغیره نشان داد که اهمال‌کاری تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است.
بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مصاحبه انگیزشی توانسته است به‏عنوان مداخله‏ای موثر، ضمن کاهش اهمال‏کاری تحصیلی دانش‌آموزان، وضعیت انگیزشی آنان را نیز بهبود ‌بخشد. 
واژه‌های کلیدی: اهمال‌کاری تحصیلی، مصاحبه انگیزشی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 640 kb]   (603 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/17 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Garavand H, Salimi H, Hosseini A, Sabzian S. The Effect of Motivational Interviewing on Academic Procrastination in Students of High School in Bukan City. Socialworkmag 2022; 11 (1) :5-17
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-625-fa.html

گراوند هوشنگ، سلیمی حسین، حسینی عدنان، سبزیان سعیده. اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان بوکان. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1401; 11 (1) :5-17

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-625-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1401، شماره 40 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645