[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1400، شماره 39 1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 13-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی بر ارتباط بین‌فردی و صمیمیت زناشویی در دانش‌آموزان دختر متاهل
فاطمه زارعی محمود آبادی1 ، سید رضا جوادیان 2، حسن زارعی محمود آبادی3 ، لیلا اکرمی4
1- آموزش و پرورش
2- دانشکده علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد. ، javadian@yazd.ac.ir
3- گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
4- استاد مدعو گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
چکیده:   (908 مشاهده)
مقدمه: صمیمیت، یک مساله اصلی در روابط زوجین با یکدیگر است. چنانچه، رابطه بین‌فردی به ‌درستی ایجاد شود، زوجین، بزرگترین گام را در جهت صمیمت برداشته‌اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی بر ارتباط بین‌فردی و صمیمیت زناشویی در دانش‌آموزان متاهل شهرستان میبد بود. 
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی همراه با پیش‌آزمون–پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌آماری، شامل تمام دانش‌آموزان متاهل شهرستان میبد در استان یزد در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. برای انتخاب نمونه‌ها از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد و سی و دو نفراز دانش‌آموز متاهل انتخاب و به گونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های صمیمیت زناشویی و روابط بین‌فردی استفاده شد و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
نتایج: یافته‌ها نشان داد که مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی با رویکرد شناختی بر بهبود روابط بین‌فردی و افزایش صمیمیت زناشویی دانش‌آموزان متاهل تاثیر معناداری داشته است.(001/0≥P)
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، می‌توان گفت استفاده از  این رویکرد  ‌به دانش‌آموزان متاهل کمک می‌کند، تا علاوه بر ادامه تحصیل در زمینه زندگی زناشویی با مشکل کمتری مواجه شده و کیفیت ارتباط بین ‌فردیشان افزایش یابد. 
واژه‌های کلیدی: رابطه بین‌فردی، شناخت درمانی، صمیمیت زناشـویی، مددکاری اجتماعی
متن کامل [PDF 546 kb]   (1159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/7 | پذیرش: 1400/10/17 | انتشار: 1401/1/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareei Mahmoodabadi F, Javadiyan S R, Zarei Mahmudabadei H, Akrami L. The Effectiveness of Group Social Work Intervention with Cognitive Approach on Interpersonal Relationship and Marital Intimacy among Married Students. Socialworkmag 2022; 10 (4) :5-13
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-641-fa.html

زارعی محمود آبادی فاطمه، جوادیان سید رضا، زارعی محمود آبادی حسن، اکرمی لیلا. اثربخشی مداخله مبتنی بر مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی بر ارتباط بین‌فردی و صمیمیت زناشویی در دانش‌آموزان دختر متاهل. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1401; 10 (4) :5-13

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-641-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1400، شماره 39 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645