1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، kiiumars@yahoo.com
چکیده: (2763 مشاهده)
مقدمه: مهاجرت علاوه بر پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، دارای پیامدهای روانشناختی مختلف برای مهاجران میباشد. این پیامدها میتواند در سلامت روان مهاجران تاثیر داشته باشد. از اینرو، هدف این پژوهش بررسی تجربه خشونت نمادین و پیامدهای روانی-اجتماعی آن در بین دانشآموزان مهاجر و مشخص کردن ساختار آن در شرکتکنندگان پژوهش بود. روش: در این پژوهش، از مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد.پانزده دانشآموز، شش دختر مهاجر و نه دانشآموز پسر مهاجر به روش نمونهگیری هدفمند در سال هزار و سیصدو نودو هفت انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه عمیق استفاده شد و این روند تا مرحله اشباع دادهها ادامه یافت. نتایج: تحلیل دادهها، پنج بند تشکیل دهنده خشنونت نمادین و پیامدهای روانی-اجتماعی آن را در بافت مدرسه نشان دادند که بندهای خشونت نمادین عبارت بودند از: خشونت زبانی، خشونت هویت اجتماعی و فرهنگی و خشونت از طریق تبعیض اجتماعی. بندهای پیامدهای روانی-اجتماعی عبارت بودند از: واکنشهای منفعلانه و واکنشهای فعالانه که هر کدام در متن بهصورت مبسوط مورد بحث قرار گرفتهاند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه نتایج این پژوهش بیانگر پیامدهای متعدد روانی و اجتماعی مرتبط با خشونت نمادین برای دانشآموزان مهاجر است، سیاستگذاری در این حوزه از سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است که نیازمند توجه، شناخت و تعامل بین نهادهای مختلف برای کاهش پیامدهای نامطلوب آن است.
Koshkaki N, Farahbakhsh K, Esmaeili M. Experience of Symbolic Violence among Immigrant Student’s and Its Psychosocial Consequences. Socialworkmag 2020; 9 (3) :20-29 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-643-fa.html
کوشککی نیلوفر، فرحبخش کیومرث، اسمعیلی معصومه. تجربه خشونت نمادین در بین دانشآموزان مهاجر و پیامدهای روانی-اجتماعی آن. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1399; 9 (3) :20-29