[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402، شماره 45 1402 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 59-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و کتاب‌درمانی با رویکرد طرحواره بر مشکلات رفتاری کودکاندبستانی شهر کرمان در سال تحصیلی 99 13- 1398
فاطمه دهقانی1 ، ویدا سادات رضوی 2، علیرضا منظری توکلی1 ، ویدا اندیشمند1
1- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی
2- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی ، Vidarazavi2010@yahoo.com
چکیده:   (471 مشاهده)
مقدمه: مشکل‌های رفتاری کودکان، اختلالات شایع و ناتوان کننده‌ای هستند که با میزان بالایی از معضلات اجتماعی همراه‌اند. رفتارهای مشکل‌ساز کودکان از تعامل چندگانه عوامل بیولوژیکی، محیطی و خانوادگی نشات می‌گیرد  که در میان عوامل خانوادگی، فرزند‌پروری با ماندگاری بالا و انتقال مشکل‌های رفتاری کودک به دوران تحولی بعدی رابطه مستقیم دارد از این‌رو این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش برنامه فرزند‌پروری مثبت و کتاب‌درمانی با رویکرد طرحواره بر مشکل‌های رفتاری کودکان انجام شده است.

روش: این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر هفت تا ده ساله مدارس ناحیه دو شهر کرمان در سال 1398 بود، که از طریق فهرست رفتاری کودکان آخنباخCBCL از بین آن‌ها چهل و پنج نفر با روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به سه گروه پانزده نفره تقسیم شدند. دو گروه پانزده نفره آزمایشی شامل آموزش گروهی فرزند‌پروری مثبت و کتاب درمانی با رویکرد طرحواره و یک گروه به‌عنوان گروه کنترل بودند. سپس مادران دعوت شدند تا در مطالعه شرکت کنند. فرزند‌پروری مثبت در هشت جلسه نود دقیقه‌ای و کتاب‌درمانی در چهار جلسه شصت دقیقه‌ای برای مادران این کودکان اجرا شد و مجددا فهرست رفتاری کودکان آخنباخCBCL توسط مادران هر سه گروه تکمیل گردید. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS20 و روش تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد.

نتایج: براساس نتایج حاصل از تحلیل کواریانس ضمن اثربخشی هر دو مداخله بر مشکل‌های رفتاری، اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت نسبت به‌روش کتاب‌درمانی تفاوت معنادارتری05/0>P داشته است.

بحث و نتیجه‌گیری: براساس نتایج به‌دست آمده این دو روش، راهبردهای موثری هستند که می‌توان  آن‌ها را در تدوین طرح‌های روان‌درمانی کودکان با مشکل‌های رفتاری مد نظر قرار داد.
واژه‌های کلیدی: فرزند‌پروری مثبت، کتاب‌درمانی، مشکل‌های رفتاری کودکان، طرحواره
متن کامل [PDF 712 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/10 | پذیرش: 1401/7/19 | انتشار: 1402/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani F, Razavi V S, Manzari Tavakoli A, Andishmand V. Exploring the Impact of Positive Parenting Education and Bibliotherapy with Schema Approach on the Behavioral Issues of Primary School Children in Kerman during the Academic Year 2019-2020. Socialworkmag 2023; 12 (2) :49-59
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-721-fa.html

دهقانی فاطمه، رضوی ویدا سادات، منظری توکلی علیرضا، اندیشمند ویدا. مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و کتاب‌درمانی با رویکرد طرحواره بر مشکلات رفتاری کودکاندبستانی شهر کرمان در سال تحصیلی 99 13- 1398. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1402; 12 (2) :49-59

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-721-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1402، شماره 45 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652