1- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی 2- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی ، Vidarazavi2010@yahoo.com
چکیده: (158 مشاهده)
مقدمه: مشکلهای رفتاری کودکان، اختلالات شایع و ناتوان کنندهای هستند که با میزان بالایی از معضلات اجتماعی همراهاند. رفتارهای مشکلساز کودکان از تعامل چندگانه عوامل بیولوژیکی، محیطی و خانوادگی نشات میگیرد که در میان عوامل خانوادگی، فرزندپروری با ماندگاری بالا و انتقال مشکلهای رفتاری کودک به دوران تحولی بعدی رابطه مستقیم دارد از اینرو این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش برنامه فرزندپروری مثبت و کتابدرمانی با رویکرد طرحواره بر مشکلهای رفتاری کودکان انجام شده است.
روش: این پژوهش از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهآماری این پژوهش شامل دانشآموزان پسر هفت تا ده ساله مدارس ناحیه دو شهر کرمان در سال 1398 بود، که از طریق فهرست رفتاری کودکان آخنباخCBCL از بین آنها چهل و پنج نفر با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به سه گروه پانزده نفره تقسیم شدند. دو گروه پانزده نفره آزمایشی شامل آموزش گروهی فرزندپروری مثبت و کتاب درمانی با رویکرد طرحواره و یک گروه بهعنوان گروه کنترل بودند. سپس مادران دعوت شدند تا در مطالعه شرکت کنند. فرزندپروری مثبت در هشت جلسه نود دقیقهای و کتابدرمانی در چهار جلسه شصت دقیقهای برای مادران این کودکان اجرا شد و مجددا فهرست رفتاری کودکان آخنباخCBCL توسط مادران هر سه گروه تکمیل گردید. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS20 و روش تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد.
نتایج: براساس نتایج حاصل از تحلیل کواریانس ضمن اثربخشی هر دو مداخله بر مشکلهای رفتاری، اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت نسبت بهروش کتابدرمانی تفاوت معنادارتری05/0>P داشته است.
بحث و نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده این دو روش، راهبردهای موثری هستند که میتوان آنها را در تدوین طرحهای رواندرمانی کودکان با مشکلهای رفتاری مد نظر قرار داد.
Dehghani F, Razavi V S, Manzari Tavakoli A, Andishmand V. Exploring the Impact of Positive Parenting Education and Bibliotherapy with Schema Approach on the Behavioral Issues of Primary School Children in Kerman during the Academic Year 2019-2020. Socialworkmag 2023; 12 (2) :49-59 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-721-fa.html
دهقانی فاطمه، رضوی ویدا سادات، منظری توکلی علیرضا، اندیشمند ویدا. مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و کتابدرمانی با رویکرد طرحواره بر مشکلات رفتاری کودکاندبستانی شهر کرمان در سال تحصیلی 99 13- 1398. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1402; 12 (2) :49-59