1- دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل، ایران. ، a_sheikholslamy@yahoo.com 2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (5398 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که زنان سرپرست خانوار به دلایلی چون طلاق، فوت، اعتیاد و از کارفتادگی همسر، جزء اقشار آسیبپذیر جامعه بهشمار میروند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش خود-دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی انجام شده است. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعهیآماری این پژوهش تمامی زنان سرپرست خانوار شهر رشت در سال 1394 بود. از میان آنان سی زن سرپرست خانوار با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه (هر گروه پانزده نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه نود دقیقهای با روش خود-دلسوزی شناختی آموزش دید اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پرسشنامه خودکارآمدی شرر در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها با روش تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که بین گروه آموزش و گروه کنترل در خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر آموزش خود-دلسوزی شناختی باعث بهبود عملکرد خودکارآمدی در زنان سرپرست خانوار شده است. (0/01>P) بحث و نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش خود-دلسوزی شناختی در افزایش خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار اثربخش است.
Sheykholeslami A, Ghamari Kivi H, Mohammadi N. The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion on Perceived Self-Efficacy of Women Headed Households; Whom Were Covered by Imam Khomeini Relief Foundation. Socialworkmag 2016; 5 (2) :13-19 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-178-fa.html
شیخ الاسلامی علی، قمری کیوی حسین، محمدی نسیم. اثربخشی آموزش خود-دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی(ره). فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1395; 5 (2) :13-19