[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396، شماره 20 1396 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 20-13 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش گروهی ایمن‌سازی در برابر استرس بر علایم اضطراب اجتماعی و سلامت روان دانش‌آموزان مقطع متوسطه
عاطفه مشگانی فراهانی
دانشگاه آزاد، واحد اراک ، atefemoshgani.1364@gmail.com
چکیده:   (5632 مشاهده)
مقدمه: دانش‌آموزان متوسطه به‌دلیل همزمانی دوران تحصیلی خود با ورود به مقطع نوجوانی، دچار تغییرات عمده‌ای در سلامت روانی نظیر مشکلات ناشی از ترس از موقعیت‌های اجتماعی می‌شوند. برخی از مطالعات اهمیت آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس را بر روی جمعیت بالینی و غیربالینی تایید نموده‌اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی ایمن‌سازی در برابر استرس بر علایم اضطراب اجتماعی‌ و سلامت روان در دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام شد.
روش: مطالعه حاضر به روش نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه) انجام شد. جامعه‌ی‌آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اراک در سال تحصیلی 95-1394 بود، که از میان آن‌ها، سی دانش‌آموز که نمرات پرسشنامه اضطراب اجتماعی و سلامت روان آن‌ها به ترتیب کمتر از پنجاه وشش و بالاتر از بیست و سه بود، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در گروه آزمایش و گواه (پانزده نفر در هر گروه) قرارگرفتند. بعد از اتمام دوره آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس به‌صورت گروهی (هفته‌ای دو جلسه چهل و پنج الی شصت دقیقه‌ای در طول یک ماه) پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1979)، به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره در نرم‌افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد، که آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر بهبود سلامت روان و تخفیف علایم اضطراب اجتماعی موثر بوده است.(001/0>P)
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به کارآیی آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر علایم اضطراب اجتماعی و سلامت روان، به‌نظر می‌رسد که با به‌کارگیری این نوع مداخله می‌توان سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه را بهبود بخشید و علایم اضطراب اجتماعی آن‌ها را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: ایمن‌سازی در برابر استرس، اضطراب اجتماعی، سلامت روان، ‌دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 380 kb]   (3452 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/14 | پذیرش: 1396/8/10 | انتشار: 1396/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshgani Farahani A. Effectiveness of Immunization Against Stress Group Training on Social Anxiety Symptoms and Mental Health of High School Students. Socialworkmag 2017; 6 (1) :13-20
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-289-fa.html

مشگانی فراهانی عاطفه. تاثیر آموزش گروهی ایمن‌سازی در برابر استرس بر علایم اضطراب اجتماعی و سلامت روان دانش‌آموزان مقطع متوسطه. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1396; 6 (1) :13-20

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-289-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1396، شماره 20 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660