1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. 2- استادیار عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. ، mansure_shahriari@yahoo.com 3- دانشیار عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
چکیده: (3596 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش، مقایسه میزان اثربخشی آموزش خود تنظیمی شناختی و آموزش فناوری اطلاعات بر رضایت شغلی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. روش: جامعهآماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که بر اساس اطلاعات دفتر آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد آنان در شهر تهران در سال 1397-1396 هزار و پنجاه نفر بود. باتوجه به نیمهآزمایشی بودن تحقیق، تعداد شصت نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند و پس از همتاسازی براساس ملاکهای سن، جنس، سابقه کار در سه گروه بیست نفری جایگزین شدند. به گروه اول آموزش فناوری اطلاعات و به گروه دوم آموزش خود تنظیمی شناختی داده شد. گروه کنترل، آموزشی دریافت نکرد. گروههای آزمایشی و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین1969 پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تی همبسته و تحلیل کواریانس استفاده شد. دادهها به وسیله نرم افزار تحلیل آماریSPSS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت بین گروههای آزمایشی با گروه کنترل در سطح یک هزارم معنادار است. بدین معنا که هر دو روش آموزشی فناوری اطلاعات و خودتنظیمی شناختی باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان شدهاند. همچنین بین گروههای آزمایشی تفاوت معناداری مشاهده نشد.05/0
بحث و نتیجهگیری: هر دو آموزش بر گروههای آزمایش اثر بخشی یکسان و موثری بر رضایت شغلی کارکنان داشتند. بنابراین پیشنهاد میشود، این رویکردهای آموزشی مورد استفاده سازمان قرار گیرد.
Mohammadi Javid S, Shahriari Ahmadi M, Sepahmansour M. The Comparison of the Effectiveness of Cognitive Self-Regulation Training and Information Technology Training on Job Satisfaction of the Ministry of Culture and Islamic Guidance of Iran Employees. Socialworkmag 2019; 7 (4) :39-48 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-479-fa.html
محمدی جاوید شهین، شهریاری احمدی منصوره، سپاه منصور مژگان. مقایسه اثربخشی آموزش خود تنظیمی شناختی و آموزش فناوری اطلاعات بر رضایت شغلی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1397; 7 (4) :39-48