1- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، fatemehmehrayat@gmail.com 2- دانشگاه خوارزمی تهران، ایران 3- دانشگاه خوارزمی تهران.
چکیده: (8605 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر آموزش بستهی توانمندسازی نوجوانان در پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان کار و خیابان انجام شد.
روش: دراین پژوهش شبه آزمایشی از ظرح پیشآزمون و پسآزمون باگروه کنترل استفاده شده است. جامعهیآماری پژوهش را کلیه کودکان کار و خیابان 13-18 ساله شهر کرج تشکیل داده اند. از آن میان آنان با استفاده از پرسش نامهی عوامل محافظ و خطرساز، نوجوانانی که در سازمان مردمنهاد کیانا تحت آموزش بودند و در معرض خطر جدیتری قرار داشتند، شناسایی شدند. پس از غربالگری، هفده دانشآموز برای شرکت در دورهی آموزشی انتخاب شدند. به منظور اجرای پیشآزمون پرسش نامه رفتارهای پرخطر و پرسش نامه عوامل محافظتکننده و خطرساز توسط دانشآموزان شرکتکننده در دورهی آموزشی تکمیل شد. این برنامه آموزشی شامل هشت موضوع است که در یازده جلسهی نود دقیقهای آموزش داده میشود. در پایان دورهی آموزشی و همچنین سه ماه بعد از اتمام دوره شرکتکنندگان پرسش نامه رفتارهای پرخطر و پرسش نامه عوامل محافظتکننده و خطرساز را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون T استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد، بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون و همچنین دورهی پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که توانمندسازی نوجوانان در پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان کار و خیابان تأثیر دارد.
Ayatmehr F, Khaleghi M, Mohammadkhani S, Ghiasi H. The Efficacy of Education of Adolescent Empowerment in Prevention of Risky Behaviors in Child Labor. Socialworkmag 2015; 4 (1) :16-23 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-60-fa.html
آیتمهر فاطمه، خالقی محمد، محمدخانی شهرام، غیاثی حامد. بررسی اثر آموزش بستهی توانمندسازی نوجوانان در پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان کار و خیابان. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1394; 4 (1) :16-23