1- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی 2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، ebiabangard@yahoo.com 3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (447 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که کودکان بیسرپرست و بدسرپرست بیشتر در معرض آسیبها و مشکلات روانشناختی قرار دارند و همین مساله، ضرورت پرداختن به این حوزه را بیشتر روشن میسازد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزشی تابآوری مبتنی بر بازی بر خودکنترلی کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل کودکان پنج تا هفت سال تحت سرپرستی بهزیستی استان تهران بودند. ابتدا پنج مرکز به شیوه هدفمند انتخاب و سپس سی نفر از کودکان دارای ملاکهای پژوهش با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، در هر گروه پانزده نفر. ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودکنترلی کندال ویلکاکس، پرسشنامه تابآوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ و بسته آموزش تابآوری مبتنی بر بازی بود. بعد از اجرای پیشآزمون برای هر دو گروه، بسته آموزشی تابآوری برای گروه آزمایش طی چهارده جلسه اجرا و مجددا پسآزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی نظیر تحلیل کوواریانس چندمتغییری و تکمتغییری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS26 انجام شد.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغییری نشان داد که در تمامی مولفههای خودکنترلی از جمله خودکنترلی، تکانشگری و خودکنترلی- تکانشگری؛ و خودکنترلی کلی، تغییرات نمرات گروه آزمایش معنادار 0/05>P بود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر، بیانگر این است که بسته آموزش تابآوری مبتنی بر بازی بر افزایش خودکنترلی کودکان تحت سرپرستی بهزیستی موثر بوده است. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود بسته آموزشی تابآوری بهعنوان یکی از مداخلات مفید در جهت افزایش خودکنترلی کودکان تحت سرپرستی بهزیستی مدنظر قرار گیرد.
Mohammadi Shemirani S, Saadipour E, Dortaj F, Ebrahimi Qavam S, Falsafinejad M. Evaluating the Effectiveness of Play-Based Resilience Training Package on Self-Control of Children under the Guardianship of the Welfare Organization. Socialworkmag 2023; 11 (4) :25-33 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-659-fa.html
محمدی شمیرانی سمانه، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز، ابراهیمی قوام صغری، فلسفی نژاد محمدرضا. بررسی اثربخشی بسته آموزشی تابآوری مبتنی بر بازی بر خودکنترلی کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1402; 11 (4) :25-33