1- گروه مددکاری اجتماعی و سیاستگذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد 2- گروه مددکاری اجتماعی و سیاستگذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد ، Javadian@yazd.ac.ir 3- گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد
چکیده: (138 مشاهده)
مقدمه: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان یا به اختصار نماد بهعنوان یکی از طرحهای مراقبتی بهمنظور کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدراس ایران و با تاکید بر نقش مددکاران اجتماعی اجرا میگردد. شناسایی چالشها و مشکلات این طرح مهم میتواند در فرایند ارزیابی و بازنگری آن موثر باشد. لذا هدف تحقیق حاضر کشف و واکاوی این چالشها میباشد.
روش: این مطالعه کیفی، از نوع پدیدارشناسی بوده و در سال 1401در شهر کرمان انجام شد. تعداد سی نفر از افراد مطلع از طرح شامل دانشآموزان، معلمان و مشاوران مدرسه در مدارس بهصورت هدفمند مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. دادهها به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: ناظر به هدف تحقیق سه مضمون برساخت شده عبارتند از: ضعف سیاستگذاری مشتمل بر زیرمقولههای برنامههای فاقد تداوم، فراهم نبودن زیرساختها، ناهماهنگی و نبود نیروی متخصص بود. ضعف محتوایی شامل نامناسب بودن محتوا با فرهنگ و فهم گروه هدف، و نبود رویکرد بازاندیشی میباشد. مضمون موانع اجرایی شامل مشکلات مرتبط با سفیران مدارس، مشکلات مرتبط با دانشآموزان، محدودیتهای حوزه مدارس و مشکلات خانوادهها بود.
بحث و نتیجهگیری: در نهایت طرح نماد میتواند در زمینه کنترل و پشگیری از آسیبهای اجتماعی کارآمدی بیشتری داشته باشد، مشروط بر آنکه به لحاظ محتوایی و شیوه اجرا مورد بازاندیشی و بازنگری قرار گیرد. تحقیق و بررسی در مورد الگوی بازنگری شده نیازمند اقدامات پژوهشی و سیاستی میباشد که پیشنهاد پژوهش حاضر است.
Fallah Z, Javadian S R, Kalateh Sadati A. Exploring the Challenges of Social Care System for Students: A Qualitative Study Conducted in Kerman, Iran. Socialworkmag 2023; 12 (1) :5-14 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-870-fa.html
فلاح زهرا، جوادیان سیدرضا، کلاته ساداتی احمد. مطالعه چالشهای نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان مطالعهای کیفی در شهر کرمان. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1402; 12 (1) :5-14