[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1402، شماره 44 1402 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 14-5 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه چالش‌های نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان مطالعه‌ای کیفی در شهر کرمان
زهرا فلاح1 ، سیدرضا جوادیان 2، احمد کلاته ساداتی3
1- گروه مددکاری اجتماعی و سیاست‌گذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد
2- گروه مددکاری اجتماعی و سیاست‌گذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد ، Javadian@yazd.ac.ir
3- گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد
چکیده:   (138 مشاهده)
مقدمه: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان یا به اختصار نماد به‌عنوان یکی از طرح‌های مراقبتی به‌منظور کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدراس ایران و با تاکید بر نقش مددکاران اجتماعی اجرا می‌گردد. شناسایی چالش‌ها و مشکلات این طرح مهم می‌تواند در فرایند ارزیابی و بازنگری آن موثر باشد. لذا هدف تحقیق حاضر کشف و واکاوی این چالش‌ها می‌باشد. 

روش: این مطالعه کیفی، از نوع پدیدارشناسی بوده و در سال 1401در شهر کرمان انجام شد. تعداد سی نفر از افراد مطلع از طرح شامل دانش‌آموزان، معلمان و مشاوران مدرسه در مدارس به‌صورت هدفمند مورد مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. داده‌ها به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. 

نتایج: ناظر به هدف تحقیق سه مضمون برساخت شده عبارتند از: ضعف سیاست‌گذاری مشتمل بر زیرمقوله‌های برنامه‌های فاقد تداوم، فراهم نبودن زیرساخت‌ها، ناهماهنگی و نبود نیروی متخصص بود. ضعف محتوایی شامل نامناسب بودن محتوا با فرهنگ و فهم گروه هدف، و نبود رویکرد بازاندیشی می‌باشد. مضمون موانع اجرایی شامل مشکلات مرتبط با سفیران مدارس، مشکلات مرتبط با دانش‌آموزان، محدودیت‌های حوزه مدارس و مشکلات خانواده‌ها بود. 

بحث و نتیجه‌گیری: در نهایت طرح نماد می‌تواند در زمینه کنترل و پشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارآمدی بیشتری داشته باشد، مشروط بر آن‌که به لحاظ محتوایی و شیوه اجرا مورد بازاندیشی و بازنگری قرار گیرد. تحقیق و بررسی در مورد الگوی بازنگری شده نیازمند اقدامات پژوهشی و سیاستی می‌باشد که پیشنهاد پژوهش حاضر است.
واژه‌های کلیدی: آسیب اجتماعی، دانش‌آموزان، طرح نماد، مراقبت اجتماعی، مددکاری اجتماعی
متن کامل [PDF 417 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/25 | پذیرش: 1402/7/8 | انتشار: 1402/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah Z, Javadian S R, Kalateh Sadati A. Exploring the Challenges of Social Care System for Students: A Qualitative Study Conducted in Kerman, Iran. Socialworkmag 2023; 12 (1) :5-14
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-870-fa.html

فلاح زهرا، جوادیان سیدرضا، کلاته ساداتی احمد. مطالعه چالش‌های نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان مطالعه‌ای کیفی در شهر کرمان. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1402; 12 (1) :5-14

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-870-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1402، شماره 44 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4652