[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
اخبارنشریه::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1403، شماره 49 1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 23-15 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر حساسیت بین فردی نوجوانان دارای مشکلات رفتاری-هیجانی
کبرا مرادی1 ، اکرم دهقانی2 ، امیر قمرانی3 ، یوسف گرجی4
1- گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی
2- گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، ddehghani55@yahoo.com
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
4- گروه روانشناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.
چکیده:   (380 مشاهده)
پیشگفتار: امروزه بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان یکی از چالش‌های مهم است. طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی بیست درصد نوجوانان از مشکلات هیجانی رفتاری رنج می‌برند. با توجه به پیامدهای بلند مدت این مشکلات و هزینه‌های فراوان درمانی، اجرای مداخلات درمانی مناسب از ضروریات می‌باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر حساسیت بین فردی نوجوانان دارای مشکلات هیجانی رفتاری بود. 

روش: پژوهش پیشرو نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه‌آماری شامل کلیه نوجوانان دختر پانزده تا هجده ساله شهرستان اصفهان بود. از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد چهل نوجوان انتخاب، و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه حساسیت بین فردی بایس و پارکر1989 استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته همراه با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی ال اس دی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. 

یافته‌ها: نتایج نشان داد بین نمرات حساسیت بین فردی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری(05/0>P) وجود داشت. در بررسی زیرمقیاس‌ها، زیرمقیاس آگاهی بین فردی، کمرویی و عزت نفس شکننده در مرحله پس‌آزمون تغییرات معناداری نشان دادند. در مرحله پیگیری با این‌که نمرات هر سه مقیاس کاهش داشتند، اما تفاوت معناداری بین نمرات پس‌آزمون و پیگیری مشاهده نشد که حاکی از تداوم نتایج در طول زمان بود.

پی‌آمد: از یافته‌های به‌دست آمده از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی تاثیر معناداری بر متغیرهای روان‌شناختی آگاهی بین فردی، عزت نفس، کمرویی و حساسیت بین فردی نوجوان دختر دارد. بنابراین روانشناسان کودک و نوجوان با در نظر گرفتن نتیجه این تحقیق می‌توانند جهت آموزش و کاهش حساسیت بین فردی در بین دانش‌آموزان دختر از درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی استفاده نمایند. 
واژه‌های کلیدی: نوجوانی، مشکلات رفتاری-هیجانی، حساسیت بین فردی، درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی
متن کامل [PDF 632 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/17 | پذیرش: 1403/12/1 | انتشار: 1403/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.FALA.REC.1400.006


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi K, Dehghani A, ghamarani A, Gorgi Y. The Effectiveness of Mentalization-Based Therapy on Interpersonal Sensitivity of Adolescents with Behavioral-Emotional Problem. Socialworkmag 2024; 13 (2) :15-23
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-896-fa.html

مرادی کبرا، دهقانی اکرم، قمرانی امیر، گرجی یوسف. اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر حساسیت بین فردی نوجوانان دارای مشکلات رفتاری-هیجانی. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1403; 13 (2) :15-23

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-896-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1403، شماره 49 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710