1- گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک 2- گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهوا ، zamouzadeh@yahoo.co
چکیده: (307 مشاهده)
پیشگفتار: با توجه به رواج بازیهای ویدیویی فعال در بین کودکان و نوجوانان، هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر بازیهای سنتی و ویدیویی فعال بر توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران ADHD بود.
روش: نمونه پژوهش حاضر شامل شصت ورزشکار بیشفعالADHD، دوازده تا شانزده سال استان لرستان در سال1402 بود، که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. هر گروه شامل بیست آزمودنی بود. پس از پیشآزمون، گروه بازیهای سنتی به انجام بیست بازی سنتی رایج و گروه بازیهای ویدیویی فعال به انجام بازی بیت سیبر به مدت ده جلسه و هر جلسه بیست دقیقه پرداختند. برای گروه کنترل هیچگونه مداخلهای ارایه نشد. بعد از اتمام جلسات مداخله، پسآزمون و دو هفته بعد، آزمون پیگیری با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته و استروپ رایانهای انجام شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس یکسوی و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. تحلیلها با نرمافزار SPSS23 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که از پیشآزمون تا پسآزمون توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران در دو گروه آزمایش بهبود معناداری(0001/0=P) پیدا کرد. مقایسه گروههای آزمایش در پسآزمون و آزمون پیگیری نشان داد که تفاوت معناداری(536/0=P) بین آنها وجود ندارد. اما بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معنادار(0001/0=P) بود.
پیآمد: بازیهای سنتی و ویدیویی فعال را میتوان بهعنوان روشی موثر برای بهبود توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران مذکور بهکار گرفت.
Moradi J, Izadkhah F, Bahrami A, Goodarzi S. The Effect of Traditional and Active Video Games on Sustained and Selective Attention in Athletes with ADHD. Socialworkmag 2024; 13 (2) :51-61 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-909-fa.html
مرادی جلیل، ایزدخواه فرشته، بهرامی علیرضا، گودرزی ثریا. تاثیر بازیهای سنتی و ویدیویی فعال بر توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران دارای اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1403; 13 (2) :51-61