[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: :: :: :: ::
بخش‌های اصلی
اخبارنشریه::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1403، شماره 49 1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 61-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بازی‌های سنتی و ویدیویی فعال بر توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران دارای اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه
جلیل مرادی1 ، فرشته ایزدخواه2 ، علیرضا بهرامی1 ، ثریا گودرزی1
1- گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک
2- گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهوا ، zamouzadeh@yahoo.co
چکیده:   (307 مشاهده)
پیشگفتار: با توجه به رواج بازی‌های ویدیویی فعال در بین کودکان و نوجوانان، هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر بازی‌های سنتی و ویدیویی فعال بر توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران ADHD بود.

روش: نمونه پژوهش حاضر شامل شصت ورزشکار بیش‌فعالADHD، دوازده تا شانزده سال استان لرستان در سال1402 بود، که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه‌ آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. هر گروه شامل بیست آزمودنی بود. پس از پیش‌آزمون، گروه بازی‌های سنتی به انجام بیست بازی سنتی رایج و گروه بازی‌های ویدیویی فعال به انجام بازی بیت سیبر به مدت ده جلسه و هر جلسه بیست دقیقه پرداختند. برای گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای ارایه نشد. بعد از اتمام جلسات مداخله، پس‌آزمون و دو هفته بعد، آزمون پیگیری با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته و استروپ رایانه‌ای انجام شد. برای تحلیل داده‌‏ها از تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس یک‌سوی و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. تحلیل‌ها با نرم‌افزار SPSS23 انجام شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران در دو گروه آزمایش بهبود معناداری(0001/0=P) پیدا کرد. مقایسه گروه‌های آزمایش در پس‌آزمون و آزمون پیگیری نشان داد که تفاوت معناداری(536/0=P) بین آن‌ها وجود ندارد. اما بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت معنادار(0001/0=P) بود.

پی‌آمد: بازی‌های سنتی و ویدیویی فعال را می‌توان به‌عنوان روشی مو‌ثر برای بهبود توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران مذکور به‌کار گرفت.
واژه‌های کلیدی: بازی، توجه، اختلال بیش‌فعال همراه با نقص توجه
متن کامل [PDF 519 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/11 | پذیرش: 1403/12/21 | انتشار: 1403/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SRI.REC-2201-1455


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi J, Izadkhah F, Bahrami A, Goodarzi S. The Effect of Traditional and Active Video Games on Sustained and Selective Attention in Athletes with ADHD. Socialworkmag 2024; 13 (2) :51-61
URL: http://socialworkmag.ir/article-1-909-fa.html

مرادی جلیل، ایزدخواه فرشته، بهرامی علیرضا، گودرزی ثریا. تاثیر بازی‌های سنتی و ویدیویی فعال بر توجه پایدار و انتخابی ورزشکاران دارای اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1403; 13 (2) :51-61

URL: http://socialworkmag.ir/article-1-909-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1403، شماره 49 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Quarterly Journal of Social Work
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710