1- گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی 2- گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی ، e.sadri@uma.ac.ir
چکیده: (279 مشاهده)
پیشگفتار: مرگ واقعیترین و غیرقابل کنترلترین اتفاق زندگی انسان است. شاید سختترین کار بشر سازگار شدن با فقدان و از دست دادن عزیزانش باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی پروتکل آموزشی مبتنی بر آسیبهای ناشی از سوگ فرزند بر کیفیت زندگی و صمیمیت زناشویی زوجین بود.
روش: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. در سه مرحله خط پایه و ده جلسه نود دقیقهای پروتکل آموزش مبتنی بر آسیبهای سوگ و پیگیری در سه مرحله، اجرا گردید و آزمودنیها به مقیاسهای صمیمیت زناشویی و کیفیت زندگی پاسخ دادند. جامعهآماری شامل زوجینی بودند که طی یک سال1403-1402 فرزند جوان خود را از دست داده بودند. حجم نمونه شامل شش نفر یا سه زوج بود که بهصورت در دسترس از میان این زوجین، انتخاب شدند.
یافتهها: دادهها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد میانگین میزان بهبودی در متغیرهای صمیمیت زناشویی و کیفیت زندگی در مرحله پس از آموزش و مرحله پیگیری معنا دار بودند.
پیآمد: بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان گفت که آموزش مبتنی بر آسیبهای ناشی از سوگ فرزند، باعث افزایش صمیمیت زناشویی و کیفیت زندگی زوجین سوگوار فرزند شده است. لذا توصیه میشود درمانگران و مشاوران به آسیبهای ناشی از سوگ فرزند بر روابط زناشویی توجه داشته و این بعد از زندگی آنها را مورد مداخله قرار دهند.
Moradi Z, Sadri Damirchi E, Sheykholeslami A, Rezaie Sharif A. The Effectiveness of Educational Protocol Based on Injuries Caused by the Bereavement of a Child on Marital Intimacy and Quality of Life of Couples. Socialworkmag 2024; 13 (2) :40-50 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-922-fa.html
مرادی زهرا، صدری دمیرچی اسماعیل، شیخالاسلامی علی، رضاییشریف علی. اثربخشی پروتکل آموزشی مبتنی بر آسیبهای ناشی از سوگ فرزند بر صمیمیت زناشویی و کیفیت زندگی زوجین. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1403; 13 (2) :40-50