استادیار گروه آموزشی مشاوره دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی ، jyounesi@uswr.ac.ir
چکیده: (1285 مشاهده)
مقدمه: ایجاد و حفظ یک رابطه عاشقانه و رضایتبخش نیازمند توانایی تشخیص عواطف و هیجانها و توانایی ابراز آنها است. یکی از راههای کاهش نارسایی هیجانی در زنان معرض طلاق میتواند آموزش پذیرش تعهد باشد. روش: مطالعه نیمهآزمایشی حاضر با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعهیآماری شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به مرکز مداخله در بحران شهرستان پارسآباد استان اردبیل بوده است. با استفاده از ملاکهای ورود و خروج سی نفر زن واجد شرایط ورود به مطالعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. قبل از شروع روش آموزشی، هردوگروه مورد مطالعه تحت پیشآزمون قرار گرفته و از آنان درخواست شد تا مقیاس ناگویی خلقی تورنتو را تکمیل نمایند. گروه آزمایش تحت آموزش پذیرش و تعهد(ACT) قرار گرفتند. جلسات آموزش برای گروه آزمایش بهصورت هفتهای یک جلسه (شصت دقیقه) و بهمدت ده جلسه برگزار شد. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد آموزش پذیرش و تعهد بر کاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق معنا دار است. (0/01>P) بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش در مجموع حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد (ACT) برکاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق موثر است. اجرای چنین جلساتی در مراکز مداخله در بحران و کلینیکهای مددکاری اچتماعی توصیه میشود.
Younesi S, Abbasi Asl M, Khazan K, Kazemi J. The Effectiveness of Education Acceptance-Commitment Theory (ACT) to Reducing Alexithymia of Divorcing Women. Socialworkmag. 2016; 5 (3) :5-13 URL: http://socialworkmag.ir/article-1-123-fa.html
یونسی سید جلال، عباسی اصل مجتبی، خزان کاظم، کاظمی جواد. اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر کاهش نارسایی هیجانی زنان در معرض طلاق. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 1395; 5 (3) :5-13